torsdag 8 september 2011

Schoolbag in hand, she leaves home in the early morning

Hallå!

Har nu avklarat min andra dag på Duchess Park Secondary och det känns faktiskt riktigt bra! Folk är vänliga och hjälpsamma och lektionerna roliga (för det mesta). Här är en summering av dagen:

Dagen började med att jag inte kunde få upp låset till mitt skåp (de har sådana där kodlås som man måste snurra flera varv och åt olika håll för att de ska gå upp). Detta innebar att jag var tvungen att kånka hela min tunga väska till första lektionen, som var socials Där pratade vi, eller snarare läraren (btw, detta visste ni säkert, men man säger Mr och Mrs (eller Ms) till alla lärarna = awesome!), om kanadas regering och konstitution samt om historien bakom dessa, och hon gav oss dessutom läxa till i morgon. Visserligen bara att läsa fyra sidor i en av våra två tjocka (och tunga, tro mig) samhällsböcker, men ändå... Vi blev dessutom allihop tilldelade en plats i klassrummet som jag antar att vi ska ha resten av terminen, och eftersom jag är sist på listan (eftersom jag inte stod på den igår utan var tvungen att skriva in mig själv) hamnade jag ensam vid ett bord, utan bordsgranne. Lite trist, men jag får väl helt enkelt hoppas på att vi inte håller oss till placeringen särskilt mycket i framtiden. En annan sak som hände under socials var att jag fick en lapp skickad till mig (med texten, Hi, nice to meet you eller något liknande), ni vet sådär som man alltid ser dem göra i amerikanska high schoolfilmer. Tydligen verkar det vara så man gör här, även om lappskrivaren i detta fall inte verkade särskilt seriös...

Efter socials (fortfarande kånkandes på min tunga väska efter ytterligare ett misslyckat försök med kodlåset) var det dags för matte, där vi repeterade funktioner och grafer från maths 11. Lyckligtvis kändes det som om jag faktiskt har gjort i princip allt det vi jobbade med idag, så det verkar som om jag kommer att kunna ta mig igenom maths 12 trots allt!

När klockan hade ringt för lunch (ja, de har faktiskt en klocka som ringer över hela skolan när lektionerna börjar och slutar. Det dåliga med detta är att alla ska till sina skåp samtidigt, vilket orsakar en extrem trängsel) hade jag turen att stöta på en av tjejerna från gårdagens Starbucksträff - Daniella från Ecuador (som också hade grova problem med att öppna sitt skåp). Så vi åt lunch (en macka, ett äpple och en granola-bar) tillsammans, vilket var väldigt trevligt. Fick bland annat reda på att hon också är simmare, eller var i alla fall. Så jag började en övertalningskampanj att hon också ska börja simma med Prince George Barracudas. Vore ju superkul om vi kunde simma där tillsammans!

Efter lunch fick jag hjälp av Alisha att öppna mitt skåp och sedan blev det till att springa till novice chef, där vi pratade om kursens innehåll (verkar faktiskt riktigt bra, tror nog att jag stannar i den här kursen) och om säkerhet i köket. Vi fick även göra ett litet minitest om just kökssäkerhet, som jag med viss hjälp av ordboken faktiskt tycker att jag lyckades ganska bra med.

Sista (och mest förvirrande) lektionen var, liksom igår, ceramics and sculpture. Där skulle vi göra någon slags ram till en bild av oss själva (förstod aldrig riktigt grejen med det) och sedan börja jobba med lera för att göra bokstäverna i vårat namn (tur att mitt bara har fyra bokstäver). Eftersom jag i princip aldrig har gjort någonting med lera förut kände jag mig ganska vilsen och visste inte riktigt vad jag gjorde. Men jag försökte att bara go with the flow, och jag tror att jag lyckades ganska bra, för läraren sa till och med att hon tyckte att min lerklump såg lagom knådad ut! Stolt tjej!

Vädret idag var helt fantastiskt men väldigt väldigt varmt (säkert uppemot 30 grader), och jag och Alisha höll på att smälta bort när vi gick till simhallen (den mindre av stans två) efter skolan för att simma lite. Jag hade lite teknikträning med Alisha, som var en väldigt duktig och snabblärd elev, och simmade sedan också lite själv (efter att inte ha simmat på två veckor så kändes det ju sådär kan jag säga). Vi började även prata med en kvinna som på något sätt var involverad i The Barracudas och har en dotter som simmar där, och hon uppmanade mig att komma till registreringen för de som redan är medlemmar i morgon kväll (trots att jag är ny). Dori hade dock planerat en fika med en av sina väninnor och hennes dotter, som simmar, i morgon kväll, så jag tror nog att jag joinar det i stället och går på  registreringen som faktiskt är för nya medlemmar i stället.

Detta blev ett väldigt långt inlägg, hoppas att jag inte tråkar ut er med onödiga detaljer. Förresten, det visade sig att jag hade missat ett möte med leadershipkursen under lunchen idag (ooops), och tydligen ska vi vara där i morgon vid halv åtta. Vilket innebär en tidig kväll för min del!

Kram!

Ps. Har hunnit smaka en del kanadensiskt godis vid det här laget och måste säga att det är helt underbart gott. De har mycket mer godis med jordnötssmör och nötter här, vilket jag gillar starkt! Mina favoriter hittills är helt klart Reeses, choklad med jordnötssmör inuti, och Turtles, choklad med någons slags kolakräm och pecannötter inuti. Mmmmmm!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar