söndag 11 september 2011

När vi gräver guld

Hej!

Förbered er på ett långt inlägg, för det var ett tag sedan sist och det har hänt en hel del under den tiden.

Först och främst tänkte jag berätta lite om leadership-lektionen som jag hade i torsdags. Lektionen börjar (kl 07.30) med att jag inte står på listan (surpsrise...) men fortsätter sedan i mycket bättre stil. Vi pratade om self affirmations, dvs hur man pratar med sig själv på rätt sätt för att må så bra som möjligt och nå sina mål - riktigt intressant! Sedan lekte vi en namnlek, ni vet den där man ska säga sitt namn, och nästa person säger personen innans och sen sitt eget osv. Lyckligtvis hamnade jag som nummer tre, så jag behövde inte skämma ut mig genom att uttala allas namn fel. Vilket för övrigt alla gjorde med mitt. Som vanligt. För att ge en extra twist till det hela skulle man dessutom säga ett djur som börjar på samma bokstav som ens namn (hatar och har alltid hatat att det enda djur på y är yngel alternativt yllemask, vad nu det är för något). Problemet var bara att jag inte kunde komma på något djur på y. Men de andra var så hjälpsamma så och jag blev till slut "Ylva the yak"... Vackra djur de här jakarna, eller vad säger ni?


Igår gick jag, Alisha, Kaitlin och Espe till youth gruppens barbeque party. De hade en sådan där uppblåsbar boxningsring där man boxas med gigantiska mjuka handskar. Alisha och Espe gick en rond men jag testade aldrig, mest därför att jag var så himla trött hela kvällen. Vilket sög. Goda hot dogs fick vi i alla fall och jag och Alisha hann med att spela en runda biljard som jag förlorade eftersom jag hade ner åttan efter halva omgången. Vi bröt dock upp ganska tidigt eftersom Alisha var lika trött som jag och jag skulle upp tidigt morgonen efter, dvs i morse.

Lördagen har nämligen spenderats i den gamla guldstaden Barkerville tillsammans med alla de andra Shecanastudenterna från PG med omgivning samt Quesnel. Hela Barkerville är som en liveteater med utklädda folk som går runt och låtsas att det är 1800-tal, och där finns museum, butiker, restauranger, teater mm. Bussen gick kl 7 och jag hade därför ställt alarm till kl 6. På något sätt lyckades jag dock sova igenom alarmet, så när Dori väckte mig vid halv 7 blev det bråttom. Vi hann i alla fall i tid och sedan väntade en 3 timmar lång bussresa innan vi kom fram till Barkerville.
  
Inne i bussen. Vi åkte en vanlig skolbuss och den var inte precis anpassad för långa resor eftersom jag hade världens träsmak  efter bara en halvtimme...

 Rastplatsen där vi stannade för lite mellanmål (chips och grönsaker)

Sjön vid rastplatsen. Vackert, eller hur?

När vi kom fram till Barkerville fick vi först testa på en skoldag på 1870-talsvis. Det var faktiskt ganska roligt, utom att jag blev tvingad att skriva på griffeltavlan med höger hand och alla tjejer var tvungna att ta på oss sådana där löljigt fula hättor... Sedan beskådade vi någon slags teater/berättande om gruvdriften i Barkerville. Efter det hade vi lunch och lite fri tid (som vi ägnade åt att gå runt och kolla i de olika butikerna och spendera en förmögenhet på godis), innan vi gick till teatern och såg en musikal, också den med berättande inslag. Efter ytterligare lite fri tid väntade sedan ytterligare en lång busstur hem...

Allt som allt var den en lyckad dag och det var även väldigt kul att få lära känna de andra utbytesstudenterna lite bättre!

Här är fler bilder från dagen:

 Vyn från entrén till Barkerville

 Skolan där vi hade "lektion"

 Jag framför huvudgatan

 Här kan ni se en av de 1800-talsklädda personerna som fanns överallt i staden

Demonstration av vattenhjulet som drev pumpen till gruvan under förmiddagens teater/berättande 

Hela gruppen framför pumpanläggningen 

Utanför teatern 

Huvudgatan 

Laura från Finland och Daniela (som också går på Duchess) från Ecuador framför teatern

Den mycket söta St. Saviour's Anglican Church

Portalen till vad som verkade vara Barkervilles egna Chinatown

Hoppas att ni orkade ta er igenom hela inlägget!

Uppsalabor: jag hoppas att kulturnatten var grym!

Pussokram, vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar