onsdag 7 september 2011

Första skoldagen

Hej allihopa!

Ni undrar kanske hur första skoldagen på Duchess Park var, och det ska ni strax få veta. Först tänkte jag dock berätta lite kort om gårdagens besök i gallerian/köpcentret. Jag och Alisha gick dit med tre av hennes kompisar och vi gick runt och kollade på lite allt möjligt. De var väldigt snälla och trevliga, och när det var dags för lunch bjöd de mig på en riktig kanadensisk specialitet från KFC, nämligen något som kallas för poutine. Jag blev aldrig riktigt på det klara med exakt vad poutine innehåller (pommes frites, ost och någon slags köttsås/spad skulle jag tro) men gott var det i alla fall, även om det ser ganska äckligt ut på just den här bilden:

Senare på kvällen tog Alisha, Espe och jag en joggingtur uppför The University Hill, som var plågsamt lång. Vi tog det ganska lugnt dock så det var inte särskilt jobbigt förutom det faktum att jag var väldigt hungrig. Hur som helst, till saken: längst upp i backen hade vi en fantastisk utsikt över Prince George och omgivningen, och längst bort vid horisonten såg man alla berg. Riktigt fint var det, och riktigt synd var det att jag inte hade med mig någon kamera. Får bli nästa gång helt enkelt!

Aktiverade även min telefon igår så nu funkar den som den ska. Såhär ser den ut:


Söt, eller hur?

Men nu till det viktigaste - skolan!

Skoldagen började 8.50 och första lektionen var homeroom, vilket i mitt fall innebar Social Sccience 11. Där var det upprop (mitt namn fanns förresten inte på någon av lärarnas listor, vilket sög), allmänt info om kursen osv, och hela lektionen var ungefär en halvtimme. Sedan fortsatte det i ungefär samma stil resten av förmiddagen. Varje ämne hade en kvart var av upprop och introduktion av kursen, material som behövs osv. Efter socials hade jag matte, sedan novice chef och till sist ceramics and sculpture. Eftersom dagen var så kort hann jag inte riktigt bilda mig en uppfattning om vare sig lärarna eller eleverna, men det första intrycket var i alla fall positivt. Pratade en del med en tjej på socials och en annan på matten, och jag är i samma art class som en av Alishas kompisar som var med oss i gallerian igår. Så jag tror nog att det kommer att bli väldigt bra! Dessutom är själva byggnaden och lokalerna sååå fina och fräscha, vilket gillas starkt! Det enda dåliga är att jag har mitt skåp längst in i en korridor i en del av skolan där jag inte har några lektioner...


De har faktiskt riktiga skolbussar här, och de är sååå coola (även om folk härifrån förmodligen inte skulle hålla med om det...)!

Efter skolan och en snabblunch hemma bar det än en gång av till gallerian och Starbucks, denna gång för att träffa min area representative och alla hennes andra utbytesstudenter. Till exempel var två av de svenska tjejerna där. Fick även chansen att prata lite med de andra och jag tror att det var tre av dem som också går på Duchess, vilket är kul även om jag förmodligen inte har samma lektioner som någon av dem. Då har man någon att heja på i korridoren i alla fall!

På väg till gallerian idag såg jag förresten ett utegym, vilket bara det är ganska så awesome!




Kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar