lördag 3 september 2011

I valet och kvalet

Hej!

Gårdagens besök på Duchess Park Secondary School blev som väntat väldigt jobbigt. Det fanns nämligen hur många roliga kurser som helst men jag fick bara välja åtta stycken. En av dem måste dessutom vara English 12 och en måste vara något science-ämne (borde ha valt kemi eftersom ett helt år utan det inte bådar gott inför Kemi B, men valde efter stora kval till slut matte eftersom jag är bättre på det. Dock var det Matte 12, vilket är deras sista mattekurs, och alltså borde motsvara Matte E. Och jag har just läst klart matte B... Förmodligen kommer jag väl att sitta där som ett totalt re och inte fatta någonting). Jag satt där hos SYVen i nästan en halvtimme och valde kurser, och svårt var det kan jag lova. Här är i alla fall resultatet:

Första terminen:

  • Social Studies 11 (denna kurs valde jag främst därför att jag vill läsa om kanadensisk historia)
  • Principles of mathematics 12
  • Novice Chef 11 (en matlagningskurs där man bla. lär sig laga god och nyttig mat lämplig för ett enmanshushåll. Funderar dock på att byta till Culinary Arts, där fokus mer ligger på den estetiska framställningen av maten)
  • Studio Arts 11: Ceramics and sculpture (jag ville ha en praktisk kurs som inte verkade alltför tung, och samtidigt passa på att prova något nytt)
  • Leadership 11 (denna kurs läses under hela läsåret, och hålls under Block X (07.30-08.45) ungefär två dagar i veckan. Äckligt tidigt, jag vet, men jag kände ändå att denna kurs verkligen kan ge mig någonting. Dessutom ska Kaitlin läsa samma kurs, så då kan vi ju alltid göra sällskap till skolan på morgnarna)


Andra terminen:

  • Volleyball and wellness 11 (fatta kul att jag kommer att kunna spela volleyboll på skoltid och få cred för det!)
  • English 12 (detta är deras sista engelskakurs, vilket förmodligen innebär att den är ganska svår. Därför är jag glad att den ligger på vårterminen, eftersom min engelska förmodligen är bra mycket bättre då)
  • Drama: Film and television 12 (involverar bland annat manusskrivande, "story boarding", filmning, klippning och skådespeleri)


Vad tycker ni, verkar det som att jag har gjort bra val?
Måste bara tillägga att jag är så sjukt taggad för att börja skolan, har nog aldrig sett fram emot det så här mycket i hela mitt liv!

Igårkväll följde jag med Alisha och Kaitlin till youth group med deras kyrka. Det var minst sagt en ny och överväldigande upplevelse, men jag gillade det och går nog dit fler gånger. Där fanns verkligen alla sorters unga människor i olika åldrar, och det som hände var att först stod alla bara och hängde, snackade och spelade biljard. Jag och Alisha kände oss till en början gaska vilsna eftersom ingen av oss direkt kände någon. Sedan lekte vi ett par organiserade lekar innan det var dags för bandet (som bestod av ungdomar från youth group) att spela. Då samlades alla andra framför scenen och sjöng. Detta var faktiskt riktigt häftigt, för alla gick verkligen in för det och sjöng från sina hjärtan, så upplevde jag det som i alla fall. Sedan var det en kille som pratade kring bibeln en stund, och vi fick inbjudningar till nästa fredags grillparty. Efter detta följde lite mer "häng"tid, som blev ganska mycket hängtid (under den här tiden hann vi prata en del med andra, och alla var verkligen supertrevliga), innan de flesta av oss till slut åkte för att spela bowling. Och även om själva bowlingen sög (kom inte ens över 100 poäng) så hade jag en riktigt trevlig kväll med riktigt trevliga människor!

I morse hade vi lyxfrukost/brunch här hemma, som bestod av French toast (bröd som man doppar i en ägg- och mjölkblandning, kryddar med kanel och sedan steker) med smör, sirap och florsocker, alternativt jordnötsmör eller sylt på, samt bacon vid sidan om. Det må låta hur onyttigt som helst, men det var i alla fall typ det godaste jag någonsin ätit till frukost och något som verkligen är värt att prova!

Idag blir det till att njuta av den sista gnuttan sommar genom att åka till stranden igen! Hoppas att ni får/har en bra helg!

Kram!

1 kommentar:

  1. Sista kursen verkar fett epic :O Jag vill också lässaaaa xDD ind val e fett ´kul dock ylva! Kan ju bero på att man iten läser spanska då men anyway x)

    SvaraRadera