tisdag 30 augusti 2011

Till alla dom som korsat Atlanten, visat att det går

Hallå i stugan!

Det var ett tag sedan nu, men jag har ju som ni vet varit ganska upptagen med resande och så. Nu är jag i alla fall på plats i Prince George, och allt är super!

Här kommer lite bilder från resan:

 Jag och mina tappra vänner som orkade ta sig till flygplatsen kl 5 på morgonen

Jag med familjen precis bredvid incheckningsdisken

Utsikten från min plats på Arlanda-Heathrowflyget. Jag satt bredvid två tjejer som skulle till andra städer i British Columbia, och vi snackade en del. Satt bredvid dem på det andra flyget också, plus en annan svensk tjej som också skulle till Prince George. Kul kul!

Väl framme på Heathrow satt vi och väntade i över fyra timmar på nästa flyg, som dessutom var försenat med mer än en halvtimme. Segt var det! Där mötte vi i alla fall upp utbytesstudenter från resten av Europa som också skulle till Kanada. Det var mest tyskar, men även en del schweizare, danskar, italienare, norrmän, holländare mm. På bilden är i alla fall utsikten från väntsalen där vi satt och degade.

Välbehövligt vatten som köptes på Heathrow

När vi äntligen satt på Heathrow-Vancouverplanet var vi tokhungriga eftersom klockan var runt halv tre på eftermiddagen svensk tid och flygplansfrukosten inte var särskilt long lasting, om man säger så. Sega som de var dröjde det mer än en timme tills vi fick maten, och vid det lagret var det kris i Ylvas mage. Kanske var det på grund av detta som maten, när den äntligen kom, var extremt god, speciellt efterätten (päronsås med hasselnötsmousse, mmm)!

 Alla passagerare fick varsin filt, kudde, tandborste och världens sötaste lilla tandkrämstub, som ni ser på bilden. Under resan försökte jag passa på att sova lite eftersom klockan när vi kom fram skulle vara mitt på eftermiddagen i Kanada men ungefär mitt i natten för oss. Sovandet gick sådär, men som tur var fanns det annan underhållning på planet - förutom min bok som ni ser ovan fanns det massor av filmer att välja mellan, till exempel:
Jag kollade på Water for Elephants. Den var bra, men det var dock lite svårt att hänga med i handlingen eftersom bruset från flygplanet nästan överröstade rösterna i filmen...

Vårt flygplan! Bilden är tagen precis när vi gått av planet och var på väg mot immigrationskontrollen/visumutlämningen 

Yeeey! Vid det här laget var vi väldigt glada över att äntligen vara framme och såg fram emot att snart få lämna flygplatsen. Ganska snart byttes dock glädjen ut mot suckar när vi insåg att vi skulle behöva stå i kö i typ två timmar för att få våra visum. Och det var inte det enda, för när vi stod där i kön kunde vi se hur folk blev utfrågade av de som satt bakom diskarna, hur vissa stod där i uppemot en halvtimme innan de blev fick sina visum och hur någon till och med började gråta. Gissa om det var en väldigt nervös och obehaglig väntan! När det till slut blev min tur gick det dock snabbt och smidigt (det enda de frågade var vad min skola hette och hur många från STS som skulle gå där). Phew!


Efter att vi hade fått våra visum och hämtat våra väskor skiljdes alla åt - några skulle övernatta i Vancouver och ta ett flyg nästa dag medan andra skulle flyga till sina städer redan samma dag. Jag blev dock hämtad av min värdfamilj och vi åkte till deras kusiner (19 och 11 år gamla) en bit utanför Vancouver, där vi åt middag och badade i grannarnas pool. Hela deras familj var väldigt trevliga och jag kände mig väldigt välkommen!

Igår åkte vi sedan bil upp till Prince George, ytterligare en lång resa på ungefär 80 mil. Bilder från den resan kommer senare. När vi tills slut kom fram fick jag en rundvandring i huset (har ett eget jättefint rum i källaren). Vi käkade middag och jag gav dem mina presenter (en bok om Sverige, en grytlapp med dalahästmönster, två burkar hemgjort sylt och ett halsband med Upplands respektive Värmlands landskapsblomma till döttrarna). Hoppas att de gillade dem.

Idag har vi inte gjort så mycket. Jag vaknade tidigt (är fortfarande lite jet-lagad) och packade upp mina saker, käkade frukost och sedan lunch och har nu varit och handlat mjölk med min äldsta värdsyster (här har de mjölken i stora fyraliters plastdunkar).

Måste bara säga att min värdfamilj verkligen är jättesnälla och verkar hur bra som helst! Ser fram emot att lära känna dem bättre!

Hoppas att ni har det bra hemma i Sverige (förresten, hur är vädret hemma? Här var det runt 30 grader igår...)! Saknar er alla!

Puss och kram!

1 kommentar:

  1. Ylvaaaaaaaaaaaaaa vädret suger men e typ 20-25 grader :O Vi saknar dig med o även om resan dit verkade fett dryg så verkar allt gått bra :D ! Saknad unge hoppas de blir epic alla kommer säkert avguda dig

    SvaraRadera