onsdag 10 augusti 2011

Åh, nåt stort på gång

Efter en hel del rumsrensande (inklusive garderoben varifrån ett litet antal plagg lades undan till kusinen), en mycket god och minst sagt mättande middag (värmd i micron) och lite mer rensande till tonerna från brorsans pianospelande är jag tillbaka vid datorn och bloggen. Och den här gången ska jag faktiskt skriva om något som jag tror att ni kommer att tycka är intressant - nämligen min värdfamilj!

Onsdagen den 8 juni, precis efter första planeringsmötet till sommardaglägret, ringde de från STS och berättade att de hade hittat en värdfamilj till mig. Jag blev såklart jätteglad! Han sa att familjen bestod av en mamma och två döttrar, 16 och 13 år gamla, och att de bor i staden Prince George (ligger ca 40 mil norr om Vancouver, http://en.wikipedia.org/wiki/Prince_George,_British_Columbia). Sedan undrade han om jag hade några frågor, men eftersom jag var så sjukt överraskad så kom jag mig inte för att fråga någonting, något som jag ångrade så fort jag lade på luren. Som tur var kom ett brev på posten några dagar senare med mer info (som jag såklart kastade mig över som ett hungrigt lejon) samt kontaktuppgifter. Bland det första jag gjorde när jag läst igenom alla papper var att skriva ihop ett mail till familjen med massor av frågor. Sedan dess har jag, förutom att maila med mamman, även lagt till döttrarna på facebook och pratat en del med dem. Nu är det dock ganska länge sedan jag hörde av dem, vilket förmodligen beror på att det var varit sommar och semester och åtminstone jag har varit borta väldigt länge. Jag skrev i alla fall ett meddelande till tjejerna på fejan idag, så vi får väl se när de svarar.

Men nu lite mer om själva familjen! En mamma och två döttrar alltså. Var pappan är vet jag inte och har heller inte frågat. Familjen har även två husdjur, en "indoor cat" och en "indoor medium sized dog". Det är första gången de är värdfamilj, vilket jag tycker gör det hela ännu mer spännande. Då blir det en ny upplevelse för oss allihopa. De verkar vara en aktiv familj - de spelar volleyboll alla tre och den äldsta dottern dansar. De gillar att göra saker tillsammans i familjen och tycker bland annat om att shoppa, resa och träna. Jag tycker att det verkar vara en kanonfamilj och ser verkligen fram emot att få träffa dem!

En sak som både är bra och dålig med min värdfamilj är att de är en så kallad "Welcome family". Detta innebär att jag bara kommer att bo hos dem i tre månader och sedan få en ny värdfamilj (i samma stad, så jag kommer som tur är att inte att behöva byta skola). Det dåliga med detta är ju såklart att jag kommer att tvingas byta familj efter en tredjedel av tiden, vilket kan kännas lite jobbigt. Det positiva, som jag tycker överväger, är att många välkomstfamiljer faktiskt bestämmer sig för att fortsätta hela året om det fungerar bra mellan dem och utbytesstudenten. Och om det nu är så att det inte skulle fungera så bra så vet jag ju att jag bara behöver bo där i tre månader. Att testa att bo i två olika familjer kanske inte heller är så himla dåligt - då får man ju lära känna ännu fler människor och prova på fler saker.

Över till skolan nu då. Skolan jag ska gå på heter Duchess Park Secondary (http://www.duch.sd57.bc.ca/) och ligger 1 km från familjens hus. En lite rolig sak är att det står i pappren som STS skickade att att om det är fint väder så kommer jag att gå till skolan men vid dåligt väder får jag skjuts. Skjuts 1 km. Najs! Den äldsta tjejen är också 94 vilket innebär att vi med största sannolikhet kommer att gå i samma årskurs, vilket känns bra.

Nu orkar jag inte mer, och det gör säkert inte ni heller. En eloge till er som mot förmodan orkade ta sig igenom detta långa inlägg!

På återseende!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar