onsdag 17 augusti 2011

I got two tickets and a dream

Flygbiljetterna har kommit!

De damp in i brevlådan i går eftermiddag tillsammans med flyginformation från STS, STS-bagagelappar att sätta på mina väskor, en studenthandbok samt försäkringspapper motsvarande en kort roman. Och allt detta ska jag hinna läsa igenom innan jag åker, NOGA och helst flera gånger... Tror nog att jag nöjer mig med att skumma igenom försäkringspappren en gång (kan ju alltid vara kul att ha något spännande att läsa på planet...).
Lördagen den 27 augusti ska jag vara på Arlanda ungefär klockan 05. Där möter jag och övriga svenska STS-studenter som ska till Kanada upp en reseeskort. Två timmar senare går planet till London. Där träffar vi nästa eskort samt alla kanadastudenter från hela Europa (ser fram emot att få träffa nya människor som är i samma situation som jag). Efter några timmars väntan, runt lunchtid, avgår planet från Heathrow mot Vanouver! Flygturen tar cirka 9 timmar, så jag har gott om tid att läsa igenom mina försäkringspapper (...), sova och förhoppningsvis bekanta mig med några av de andra studenterna. Väl framme i Vancouver (någon gång mitt på dagen lokal tid) blir jag hämtad av min värdfamilj, som är på semester i staden, och vi bor på hotell under natten. Dagen efter åker vi sedan bil upp till Prince George.

Jag är sjukt taggad inför att åka men är dock väldigt nervös för själva flygturen. Det är så mycket som kan gå fel - jag kan tappa bort eller glömma något viktigt dokument, tappa bort mig själv på flygplatsen, gå till fel gate, bli stoppad i tullen, ha med mig otillåtna saker i handbagaget eller inte bli insläppt i landet. För att inte tala om att flygplanet kan störta mitt över Atlanten... Kort sagt längtar jag tills jag är står med båda fötterna på fast kanadensisk mark!

I flyginformationsbrevet från reseeskorterna stod det (förutom saker som hur man ska göra för undvika åsjuka, tips på "in-fligh-aerobics"övningar och lite info om jet-lag och "cabin pressure changes") något som gjorde mig lite smått bekymrad. Eller, för att uttrycka mig på klarspråk, gjorde mig panikslagen när jag först läste det. Jag får tydligen bara ha med mig en väska, förutom handbagage, och den får väga max 23 kg. En väska! Det finns inte en chans att jag får ner allt jag behöver i min rullväska, vilket alltså innebär att jag kommer att behöva köpa en ny väska. Suck!

Menmen, det kan inte hjälpas, det är bara att försöka göra det bästa av situationen. Nu börjar jag dessutom förstå att jag faktiskt verkligen är på väg! Om exakt 10 dagar sitter jag på Heathrow och väntar på planet till KANADA!

Har mycket att göra idag, men vi hörs förmodligen ikväll! Chao!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar