söndag 23 oktober 2011

Vancouver: söndag

På söndagen lämnade vi hotellet kl 8 för att åka med bussen till Whistler, en resa på knappt två timmar. På vägen stannade vi vid Shannon Falls, ett stort vattenfall, och tog lite bilder:

Jag, Laura (Finland), Fabia (Tyskland), Jenna (Tyskland), Alba (Mexiko) och Martine (Tyskland)

Alessandra (Venezuela), Tamy (Ecuador), Alba (Mexiko) och jag

Väl framme i Whistler delades vi in i två grupper. Medan den andra gruppen började med paddling började vi med mountainbiking. Även om det hade fungerat precis lika bra med vanliga cyklar (vägen var om inte asfalterad hela vägen så åtminstone grusväg) var det en väldigt trevlig tur och vi fick chansen att se lite av Whistlers häftiga natur. Det var dessutom skönt att röra på sig igen efter att ha suttit still i i princip två veckor på grund av min förkylning, som lyckligtvis var helt borta vid det här laget.

"Baslägret"

Jag och Laura med våra vackra cykelhjälmar

Efter cykelturen hade åt vi lunch i solskenet vid vattnet:

Sedan var det våran tur att paddla. Vi fick välja mellan kanot och kajak, och både jag och Laura valde kajak. Eftersom det är avsevärt lättare att drutta i med en kajak än med en kanot så valde jag att inte ta med min kamera. Därför kunde jag tyvärr inte ta några bilder från turen. Det var i alla fall en väldigt trevlig paddlingstur, vi paddlade upp en bit längs en å och sedan ner igen och runt lite på sjön. Det negativa var att vi inte fick några skydd mot vattenstänk, så när vi var klara var mina jeans ganska så blöta och kalla...

Jag och Laura efter paddlingen

Sedan åte vi in till Whistler Village för lite fri tid som vi spenderade vandrandes runt i den otroligt charmiga byn. Vi fikade på Starbucks, köpte souvenirer och vykort, gick in i en underbar liten hattbutik och tog massor av bilder. Här är några:

En del av gågatan som slingrade sig runt hela centrum

En av skidbackarna som man kunde se från byn (dock inte de olympiska backarna)

Några väldigt söta mössor och vantar som Alba, jag, Laura och Tamy provade inne i hattbutiken

Posering vid de olympiska ringarna

Och framför Inukshuken

På tillbakavägen till Vancouver lekte vi en frågelek som gick ut på att vi hade ett stort paket med massor av lager av inslagningspapper. På varje lager fanns en fråga, och om man kunde svaret på frågan fick man riva upp nästa lager. Om jag inte kunde svaret så skickades paketet vidare till nästa person. Personen som svarade rätt på sista frågan vann sedan paketet, som i det här fallet innehöll två chokladaskar. Det var faktiskt en riktigt kul lek och jag lärde mig en hel del, bland annat vad de fem färgerna som de olympiska ringarna har står för.

Middag åt vi på hamburgerrestaturangen Red Robins på Robson Street (Vancouvers mest kända shoppinggata) i West End. Det var gott, men jag var väldigt väldigt trött och gick därför och la mig så fort vi kom tillbaka till hotellet.