fredag 28 oktober 2011

Victoria: onsdag

På onsdagen fick vi sovmorgon ända till 8.30. Efter en god frukostbuffé på hotellet (slår dock inte första hotellets) åkte vi för att se Fisgard Lighthouse, det äldsta fyrtornet på Kanadas västkust. Vid fyren fanns även en gammal militäranläggning. Eftersom vi, som vanligt, ägnade väldigt mycket tid åt att ta bilder hann vi tyvärr inte se så mycket av militäranläggningen. Men det gjorde inte så mycket, för fyren i sig var otroligt söt och hade ett jättefint läge ute på en udde. Inuti själva byggnaden fanns en utställning om fyrens historia samt om dess fyrvaktare (fram till automatiseringen på 10- eller om det var 20-talet).

 En del av militäranläggningen som vi faktiskt hann se

 Fisgard Lighthouse ute på sin udde

Fabia, Jenna, Martine, Laura, Alba och jag


 Jag och Fabia framför fyren


När vi kom ut igen efter att ha tittat på utställningen inne i fyren fick vi plötsligt syn på något som rör sig i vattnet. Och vad är det om inte Martin som tar sig en liten simtur i det nära nollgradiga vattnet. Och det var verkligen en simtur och inte bara ett litet dopp, han simmade från stranden ut till fyren, en sträcka på säkert 100 m. Brrrr!

 Uppfriskande...

eller?

Smart som vår käre Martin är så hade han varken tagit med sig extra ombyte eller handduk från bussen. Tur för honom att Henrik hade en handduk med sig...

Lunch (bestående av väldigt goda mackor, äpple, juice, chips och kakor) åt vi utomhus i det (återigen) vackra vädret. Eftersom det var väldigt gott åt jag självklart för mycket, men kunde ändå inte säga nej till den stackars ensamma veggiemacka som ingen ville ha när alla ätit upp. Så jag tog den med avsikten att äta den senare. Vilket jag självklart inte gjorde.

Efter lunchen åkte vi till en å där det vanligtvis finns mängder av lax vid den här tiden på året. Tyvärr hade det hänt något (förstod aldrig riktigt vad) förra året som gjorde att det när vi kom dit inte fanns någon lax överhuvudtaget. Lite trist, men det var åtminstone en vacker liten å.


Sedan åkte vi till Galey's Farm för att plocka pumpor till kvällens pumplyktetillverkning.



Jag gick runt på fältet ett bra tag och letade efter den perfekta pumpan (som den perfektionist jag är...). Till slut hittade jag i alla fall en som var rund och fin, regelbunden och inte rutten utan vackert orange (åtminstone på framsidan). Dessutom hade den en lång och slingrig stjälk som såg lite ut som en hårtofs. Nöjda och glada (inklusive Martin sedan han snott en minipumpa utöver den han plockat) åkte vi sedan tillbaka till hotellet för någon timmes fri tid.

När det var dags för middag gick vi ner till Chinatown för att äta på Don Mee Restaurant. Maten var väldigt god, men det var något förvirrande att kyparna bar in serveringsfat efter serveringsfat till våra bord och man aldrig riktigt visste om det skulle komma mer eller om man borde börja äta innan maten kallnade. Till exempel så väntade de till allra sist med att ta in ris och nudlar, och vid det laget hade vi nästan ätit upp vårt kött... En annan lustig detalj var Wontonsoppan som vi fick. För det första var det i princip ingen utom jag som gillade den. Och det blev inte precis bättre av att en av de kinesiska killarna kläckte ur sig att de små fläskknytena i själva verket var mushjärnor... Med tanke på hur de faktiskt såg ut är det förståeligt att ingen ville äta mer efter det, men eftersom jag är viking åt jag såklart ändå, och det var faktiskt riktigt gott!

Glupska som vi är satt vi efter maten och väntade förväntansfullt på efterätten. Därför var det något av en besvikelse när vi insåg att det enda vi skulle få i dessertväg var en lyckokaka. Kakan var dock god, om än alldeles för liten, och min hade budskapet:
"A good beginning is half the task"

Barbara (en av ledarna) kom med den lysande idén att vi skulle lägga till ett "in bed" efter våra budskap. Något som fungerade väldigt bra på just mitt...

Värt att nämna är också att ett av lyckonumren som min papperslapp angav var 28, dvs mitt räknenummer för resan. Vilket sammanträffande...

När vi skulle gå hem från restaurangen blev vi väldigt förvånade när vi insåg att det faktiskt regnade. Detta bådade inte gott inför morgondagens valskådning, och vi bad alla till vädergudarna att vi skulle slippa regn dagen därpå. Kvällen spenderades hur som helst inomhus på hotellet med att skära ut mönster i våra pumpor. 


Min pumpa! Vad tycks?

Och några av de andras 

Den finaste pumpan gjorde ändå Fabia. Hon satt och jobbade med sin långt efter att alla andra var klara, och  resultatet var verkligen imponerande. Tyvärr har jag ingen bild just nu, men ska försöka leta upp en till senare!

Hoppas att allt är bra därhemma! I nästa inlägg kan ni läsa om vår sista dag i Victoria!

Kramis!

2 kommentarer:

  1. Du är så snäll och omtänksam mot alla gullis, även mot veggiemackor!<3

    SvaraRadera
  2. Om man nångång skulle oroa sig över att du inte har det så bra där borta så räcker det med att läsa typ... vilket inlägg som helst för att se att du skriver om all god mat du äter.. Då kan man vara lugn igen och veta att du klarar dig ;)<3

    SvaraRadera