söndag 20 november 2011

Vintern kopplar sitt grepp om Prince George

Hej!

Veckan som gått har varit riktigt bra! I måndags hade vi ett möte med de fyra Me-to-We-skolorna i PG, där vi fick lyssna på en föreläsning av Dr Opio, en ugandisk-kanadensisk professor på UNBC. Han pratade om  Northern Uganda Development Foundation som bland annat driver projektet att bygga nya brunnar i byar runt om i norra Uganda. Rent dricksvatten är nämligen en bristvara där, något som orsakar många dödsfall varje år. Lösningen på problemet är dock enkel och förhållandevis billig: att bygga brunnar där de behövs och låta byarnas invånare själva ta hand om dem sedan de byggts.

Efter föreläsningen, som var riktigt intressant,  pratade vi lite om vad vi ska göra under resten av året för att samla in pengar till dettta brunnprojekt plus insatser bland tex hemlösa i Prince George. Sedan blev det till att rusa till cheerleadingträningen, där jag och Alisha äntligen fick prova på lyft. Efter ganska många försök fick vi till slut till det såhär bra:

I tisdags kväll, efter ett morgonpass på gymmet och en vanlig skoldag, gick jag Dori och Kaitlin till ännu en Sun Stand Still-träff. Vi fick ingen bannock (eller hur det nu stavas) den här gången, men fick choklad i stället. Nästa vecka är det vår tur att stå för fikat, och jag lovade att jag skulle bara chokladbollar och ta med.

I onsdags efter skolan gick jag, Alisha, Dani och Sonja till The Y för ett träningspass följt av den vanliga yogan. Vi hade kul och det var riktigt bra träning - jag hade träningsvärk i höfterna ända till igårkväll... Värt att nämna är också att det snöade oavbrutet hela onsdagen (jag blev minst sagt snöig när jag följde med Dori för att hjälpa henne dela ut valkampanjlappar i folks brevlådor på kvällen) och hela torsdagen. Just nu har vi säker tre dm snö... Dessutom blev det riktigt riktigt kallt - igår (fredag) var det runt -15 på dagen och på kvällen sjönk temperaturen till -25... Brrr! Vintern har med andra ord kommit, och det med besked!

Här är i alla fall några bilder från onsdagen:

"The canyon", med gympasalen till höger och huvudentrén rakt fram, under lunchtid

Minimandarinen jag åt till lunch (ser ännu mindre ut i verkligheten och är supergod!)

Masken som jag jobbar på på Ceramics and sculpture

Torsdagen inleddes med den hittills överlägset bästa leadershiplektionen - meditation i skolans gym. Passade perfekt eftersom jag var trött efter fyra tidiga morgnar i rad. Resten av skoldagen förflöt smärtfritt (med tillagning av ostfondue på Novice Chef, mmm), och när den var över fick jag och en tjej som heter NoeLani skjuts av Dori till Young Associates (Alisha gick inte den här veckan eftersom hon var halvsjuk), där vi började jobba på att skriva inbjudningen till elevutställningen, som vi ska skicka runt till alla skolor i PG. Efteråt var det dags för mig att laga middag åt min värdfamilj, och denna gång hade jag bestämt mig för att laga något riktigt svenskt, nämligen fläskpannkaka. I brist på lingonsylt fick vi äta den med drottningsylt i stället, något som jag tyckte fungerade helt okej men som de andra tyckte var en konstig kombo tillsammans med fläsket. Och det ska komma från kanadensare, som äter sin skinka med sirap... Hur som helst så tror jag att de gillade själva pannkakan, även om tillbehöret, rivna morötter och rivet äpple, inte var så populärt...

Kvällen ägnades sedan åt att skriva en uppsats/sammanfattning av fyra slag under första världskriget som Kanadensiska trupper var inblandade i och utmärkte sig genom. Min socialslärare envisas med att ge oss hur mycket uppgifter som helst, bland annat ett tjockt häfte med diverse texter att läsa och massor av frågor att besvara. Utöver detta ska vi dessutom skriva en längre uppsats och ha ett prov... Det kanske är bra att jag redan har läst om WW1 två gånger tidigare (även om det gör det hela ganska mycket tråkigare) eftersom jag i alla fall inte kommer att behöva plugga extra till provet. Det som är nytt och intressant den här gången är dock det kanadensiska perspektivet, vilket är lite annorlunda än den svenska eftersom Kanada faktiskt deltog i kriget.

I fredags var det mustaschdag i skolan, med anledning av kampanjen mot prostatacancer (samma kampanj som Kai och Robin deltar i genom att inte raka sig under hela november), och vi köpte vackra mustascher under lunchrasten.

Robin, Dani, Sonja och jag
Under lunchen hade även skolans indian-förening, eller vad man nu ska kalla dem, ordnat ett party med indiansk musik, ansiktsmålning och gratis bannock (dock långt ifrån lika god som den jag åt förra veckan) och en jättegod gryta. Alltid lika trevligt med gratis mat!

De som ville fick skippa fredagens sista lektion för att titta på skolans senior girls volleybollag spela mot Kelly Road. Tyvärr slutade matchen i förlust för Duchess, men det var kul att se laget spela och jag, Sonja och Kai hade en riktigt trevlig pratstund uppe på läktaren.





Efter skolan var det tänkt att jag och Sonja skulle ha en svenskalektion, men hon kunde inte, vilket var ganska skönt eftersom det innebar att jag kunde få skjuts av Dori och slapp gå hem i kylan. På kvällen åkte vi i alla fall till Costco för att handla mat, och självklart för att smaka på alla provsmakningar. Det var precis lika gott som vanligt, men tyvärr har de inte alls lika många provsmakningar på fredag kväll som på lördag eftermiddag. När vi kom hem igen hade jag och Alisha en mysig hemmakväll och jag passade på att visa henne lite bilder från min Vancouverresa och från Uppsala. Jag håller på att försöka övertala Alisha att komma till Uppsala nästa år. Eftersom hon går sitt sista år på high school i år och inte har en aning om vad hon ska göra nästa år så tycker jag att det är en genialisk idé. Och hon verkar själv ganska på, så jag hoppas verkligen att det blir av!

Jag och Alisha hade planerat att gå upp tidigt i morse och gå till cardioboxpasset kl 9. Men eftersom vi stannat uppe alldeles för länge igårkväll så bestämde vi oss för att skippa det och gå och träna på egen hand lite senare i stället. Vilket var precis vad vi gjorde - vi byltade på oss massor av kläder och trotsade minus 20 grader för att gå till The Y (Dori jobbar för kommunvalet hela dagen idag så hon kunde inte köra oss). Efter ett helt okej träningspass hjälpte jag Alisha att färga hennes hår (på gymmet), innan vi duschade och återigen klädde på oss alla kläder för att vandra tillbaka hem igen.

Ikväll vad det tänkt att jag, Dani och Sonja skulle gå och se Breaking Dawn, som hade premiär här igår. Tyvärr ser det inte ut att bli av, så det blir förmodligen till att spendera kvällen hemma i stället.

Hoppas att er lördagskväll var toppen! Saknar er alla, pussokram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar