tisdag 29 november 2011

Veckan som gått

Hej!

Som jag nämnde igår var förra veckan otroligt händelserik (så förbered er på ett megalångt inlägg). Tisdagen var en helt vanlig tisdag - jag och Alisha gick till gymmet på morgonen, vi hade cheerleading efter skolan och på kvällen gick vi alla fyra till Sun Stand Still, där fikat bestod av mina chokladbollar och Doris supergoda pecanminipajer.

På onsdagsmorgonen var det dags för leadership igen (alla dessa tidiga morgnar börjar verkligen tära på krafterna), och vi ägnade hela lektionen åt att slå in kartonger till julens matinsamling. Vissa av oss var mindre seriösa...
Sonja, Kai och Robin framför deras mästerverk
På onsdagskvällen träffades jag och lite folk från Shecana för att gå till Prince Georges 18e Festival of Trees. Festival of Trees är,om jag har förstått det rätt, en slags live-auktion/utställning/välgörenhets-tillställning där företag sponsrar/tillverkar och utsmyckar julgranar, donerar mängder av julklappar och arrangerar det hela mycket vackert. Dessa arrangemang är sedan till salu genom en skriftlig auktion där den som bjuder mest får julgranen och alla klappar, och pengarna går till sjukhuset. Utöver detta fanns ett flertal andra aktiviteter, såsom pysselverkstad för barnen, en presentbutik, en kör som sjöng julsånger, en isrink och gratis varm choklad utanför stadshuset, öppet hus och pyssel i konstgalleriet, samt en samling otroligt satsiga pepparkakshus, även de till salu.




Några av julklapparna framför en av julgranarna

Julie och Martin
Som ni ser, det var inga billiga grejer... Tror att
den dyraste jag såg gick för 13 000 dollar

Vi träffades i alla fall på Tim Hortons, gick tillsammans till stadshuset, drack varm choklad och gick sedan in för att beundra pepparkakshusen. Väl inne i själva utställningsrummet bestämde jag och Martin oss sedan för att hålla barnasinnet i liv genom att gå och pyssla tillsammans med alla de små barnen (jag måste ju trots allt ta tillvara på de knappa tre månaderna jag har kvar innan jag officiellt blir vuxen). Resultatet:

Inte världens bästa bild, men iaf: Martins gran, min gran
och Martin himself
Även om jag blev väldigt varm i min tjocka jacka och vi totalt tappade bort de andra i trängseln så var den en lyckad kväll, och många av julgranarna var riktigt vackra, om än alldeles för överdekorerade för en vanlig persons vardagsrum...

På torsdagen var det äntligen dags för det som vi planerat så länge på leadership: Duchess Park Vinter Formal Charity Gala. Efter skolan stannade vi kvar och hjälpte till att dekorera the canyon, vilket tog gott och väl tre timmar. Efter det blev det en snabb middag hemma och fixning av hår plus sminkning av (experten) Alisha  innan jag och Dani fick skjuts av Dori tillbaka till skolan (som tur var, från början var det tänkt att vi skulle behöva gå dit, vilket inte hade varit så kul i våra korta klänningar och ballerinaskor (i mitt fall, klackskor i Danis)). Hur som helst, när vi kom till skolan hade dansen redan varit igång i nästan en timme, och vi lämnade våra "non-perishable food items" i utbyte mot en gratis flaska vatten, lämnade våra jackor och skor i garderoben, blev fotograferade på röda mattan och äntrade dansgolvet, där vi mötte upp med Robin och Kai (som motvilligt köpt biljetter till dansen), Michelle, Jasmin, Sam och de andra.

Kvällen var väldigt lyckad och jag hade jättekul, även om musiken kunde ha varit bättre och jag blev blöt när Kai hällde en halv flaska vatten över mitt huvud... Det togs ett par bilder av oss, men jag har inte tillgång till dem än, så ni får nöja er med bild av mig och Dani innan dansen.


Dansen slutade vid 11, och efter det var vi från leadership tvungna att stanna en stund för att plocka ner alla dekorationer igen. Inte förrän efter klockan 12 gick jag till slut och la mig, minst sagt trött, men nöjd!

I fredags kväll var det så tänkt att jag, Sonja, Dani och Jasmin skulle gå och se Breaking Dawn eftersom det aldrig blev av förra veckan. Tyvärr var vi för lata för att gå och köpa biljetterna i förväg, så när vi kom dit en kvart innan halv sju-föreställningen började fanns såklart inga platser kvar. Så det blev till att att ta en långfika på Starbucks i stället, och vi lyckades övertala Alisha att skjuta på läxorna och följa med. Och det gjorde inte så mycket - faktiskt ingenting alls - att vi missade filmen, för vi hade det hur mysigt som helst och pratade om allt och inget i nästan tre timmar.

Efteråt följde Dani med oss hem och efter att ha pratat ännu lite till gick vi och la oss runt halv två sisådär. På lördagsmorgonen hade vi planerat att gå till gymmet, men eftersom Dori hade varit uppe hela natten och bakat 13 dussin minicheescakes (som för övrigt blev hur goda som helst) så blev inte det heller av. I stället åt vi en härlig omelett-brunch och sedan var det dags för mig, Alisha och Dani att börja baka vår tårta till tisdagens Shecana Christmas partys tårttävling. Jag tänker inte redogöra för alla detaljer, men tro det eller ej när jag säger att vi spenderade inte mindre än 11 timmar på den där tårtan... Hur i hela friden det kunde ta så lång tid förstår jag inte, men den blev i alla fall riktigt bra till slut. Här är några bilder ur processen:

Vår orginalsketch. Visar på min otroliga konstnärliga förmåga,
eller hur?
Själva tårtan (choklad med chokladglasyr + hackad
choklad/mandlar mellan lagren och jättegod vaniljglasyr utanpå)

Resterna av glasyren som vi använde
Min kreation, Rudolf (som dock med liknar en hund utan
 renhornen)

Alisha jobbar på sin tomtenisse (på grund av mandelmassebrist
var vi tvungna att själva uppfinna ett  surrogat, som tyvärr
torkade och gick sönder när vi väl försökte montera dem på tårtan)
Jultomten och hans nisse i halvfärdigt stadium

En innovativ lösning, eller vad säger ni?
Köket var minst sagt kaotiskt när vi var klara..
Några av julklapparna som vi sedan placerade ovanpå tårtan

Och till sist: den färdiga produkten! Långt ifrån perfekt, men jag
måste säga att jag faktiskt är riktigt nöjd med den! Men tanke på
hur hårt (och länge) vi jobbade med den så borde vi helt klart
vinna tårttävlingen!
Och lilla Rudolf igen, fortfarande utan horn...

När vi var klara vid sådär 11 på kvällen tog det en bra stund att städa upp i köket (ni såg röran). Efter en dags hårt arbete var jag väldigt trött och sov gott hela natten, tills det var dags att stiga upp för att gå till OnRamp och till kyrkan. Eftermiddagen spenderades med att slipa på dikten jag ska läsa upp på julpartyt i morgon och med att Alisha lockade mitt hår igen, denna gång med en lite annan strategi. Sedan gick vi, som ni vet, ut och åt och sedan till gymmet.

Idag är det måndag och dagen förflöt som vanligt - leadership (som ironiskt nog handlade om hur man ska göra för att få ut så mycket som möjligt av sin tid och hur man ska prioritera för att hinna med allt viktigt), prov på socials (ännu ett flervalsprov, och Ylva hade såklart inte pluggat alls), genomgång av sinusekvationer på matten, lunch ute i kylan vandrandes till Timmys och tillbaka, genomgång av hur man lagar en sallad på novice chef, skapande av en spindel på ceramics, sedan cheerleading och en god middag på det.

Nu blir det till att försöka mig på att fixa ett par horn till lilla Rudolf, göra lunch och sedan hoppa i säng! Morgondagen kommer att bli ännu en rolig men lång dag!

Ha det bäst, kram!

Ps. Också värt att nämna från veckan som gått är.
1. Dori köpte naturell yoghurt till mig, vilket var väldig gott efter all smaksatt och sötad yoghurt! Saknar dock filmjölk något obeskrivligt!
2. Detta är spindeln (en svart änka, hane) som jag, Maya och Mercedes jobbar på på ceramics:


3. I fredags kom Dori hem med en balklkänning som tillhör en av hennes vänninors dotter. Passformen är okej, men inte perfekt, och jag önskar att själva kjolen började högre upp, men i övrigt gillar jag den verkligen:

Vilken klänning gillar ni bäst - den här eller den blå?

3 kommentarer:

  1. Den blåa är helt underbar så jag lägger min röst på den!

    SvaraRadera
  2. Definitivt den blåa klänningen Ylva!!! Den var otroligt snygg på dig ! :D

    SvaraRadera
  3. Den blåaaaaa :D Den här var fin men den var omg ...

    SvaraRadera