lördag 5 maj 2012

Rödbetsrosor och kattungar

Hej där!

Fredagens workshop i konstgalleriet visade sig vara mycket intressant. Temat var mångkultur/mångfald (det är väldigt inspirerande att se vilken positiv syn man har på invandring och mångfald här, till skillnad mot vad man ibland kan stöta på i Sverige) och konstformen var porträttfotografi. Det var en konstnär där som skapat ett konstverk för Prince Georges flygplats just på temat mångfald, och de andra deltagarna hade verkligen en mångfald av bakgrunder från hela världen. Vi pratade en del om porträttfotografi och sedan fick vi ta bilder av varandra. Konstnären som var där tog även bilder av oss som ska ingå i konstverket på flygplatsen. Spännande! Här är ett par bilder som jag tog av NoeLani och Alisha med min kamera (de bilder vi tog med de andra kamerorna var rätt så mycket bättre):




Efter workshopen (där det för övrigt bjöds på pizza och väldigt goda choklad-tranbärskakor) åkte jag och Alisha hem en stund, käkade middag och gjorde oss i ordning för kvällens sleepover hos Katja (förra årets utbytesstudens, om ni minns?). Vi hade en trevlig kväll som bland annat innefattade ett inte helt lyckat försök att baka jordnötssmörskakor utan recept. Kakorna blev snarare en enda stor jättekaka som mest liknade jordnötssmörsbröd, men som var goda så länge man åt dem med lite extra jordnöttsmör och chokladsås.

Maya och NoeLani åkte hem vid tiotiden, och eftersom Katja var jetlagad och jag av någon anledning var väldigt väldigt trött blev det så att vi två gick och la oss medan Alisha, Hannah och Bryn stannade uppe ett bra tag. På morgonen blev jag upphämtad av Dori som efter ett kort stopp hemma för frukost skjutsade mig till återvinningscentralen. För att samla in pengar till Dry Grad hade det nämligen anordnats en "bottle drive", dvs flask- och burkinsamling. Jag ägnade alltså de följande fem timmarna åt att sortera flaskor och burkar och dryckesförpackningar av alla de slag, den ena äckligare än den andra. Det var ett riktigt smutsigt och stinkigt jobb, men jag lärde mig åtminstone en hel del nya sorters alkoholhaltiga drycker...

Så småningom blev det kallt i regnet och Dori kom och räddade mig ifrån den sista timmens slit. I stället åkte vi till Costco, och efteråt köpte jag, hungrig som jag var, deras poutine. Det var en gigantisk portion av bara massa nyttigheter (pommes, ost och sås), och även om det var gott till en början så är det ingenting jag tänker köpa igen. Fetma (eller hjärtattack om ni vill så) på tallrik: aka poutine.

Efter middagen mötte jag upp med Dani på bion för filmen The Pirates, och sedan träffades jag och Kai för en fika på Second Cup. Efteråt gick vi hem till mig i regnet och såg ytterligare en film, innan han blev upphämtad coh jag gick och lade mig.

På söndagen väntade nämligen tidig uppstigning eftersom det var jobb i kyrkan som gällde. Vid åttatiden begav jag mig hemifrån (till fots eftersom Dori var och åkte skidor för säsongens sista dag), och jag jobbade under första gudstjänsten, som vanligt i snackstationen, och sedan gick jag till andra gudstjänsten. Efteråt skyndade jag mig hem, slängde ihop en långpanna brownies och gräddade dem medan jag skypade med saknade Julia. När brownisarna var klara hade Dani och Sonja anlänt och vi packade ihop en utflyktsfilt, vatten, papperstallrikar, en hushållsrulle och alla möjliga andra picknicktillbehör och körde till Fort George Park där vi mötte upp med Robin, Kai och Luis.

På morgonen hade det regnat men vi hade tur med vädret då det sprack upp och vi till och med fick lite solsken av och till. Och vad mer kan man begära när man sitter vid ån med vännerna en vårsöndag och käkar quinoasallad, brownies, pizzakringlor, chips och frukt?

Sonja och Robin (som för övrigt är ett par numera, de små turturduvorna)

Luis och Sonja

Och så Dani och jag
 När vi var mätta och belåtna (efter ett alldeles för stort antal brownies) spelade vi Catchphrase och sedan övergick vi till att kasta frisbee. Av någon anledning tyckte de andra att det var jätteroligt att kasta frisbeen så att jag var tvungen att springa (eller snarare hopp-spring-halta på min stukade vrist) efter den...

Nåja, resten av söndagen ägnades i lugn och ro hemma åt att kurera min vrist. Vilket verkade behövas eftersom det dröjde ända till idag fredag innan jag faktiskt började märka av en förbättring från förra veckans tillstånd. Vid det här laget är min vrist, och framförallt min fot, fortfarande rätt svullen och väldigt blå (besparar er från bildbeviset), men det gör knappt ont längre vilket bådar gott inför nästa helg då det väntar bal och, givetvis, högklackat...

Skolveckan har varit rätt trög med mycket att göra och en hel del stress som har börjar byggas upp eftersom det är så mycket som händer just nu, inte minst med balen och allt. Eftersom jag säkert tråkar ut er med långa utläggningar om vad vi gör på lektionerna tänkte jag banta ner det hela till en bild från en av veckans culinary arts-lektioner i stället:



En sak som hänt i veckan som verkligen måste dokumenteras är detta: vi har äntligen fått en kattunge! Min och Alishas kompis Mercedes hade en kull kattungar som de behövde bli av med, och eftersom vi har letat efter kattungar i princip sedan George försvann tänkte vi att det var lika bra att slå till. Efter skolan  i måndags åkte jag, Alisha och Kaitlin över till Mercedes hus och valde ut en underbart gullig liten kattunge. Vi övervägde att ta två stycken, Dori sa nej men Alisha tyckte att vår lilla katt skulle behöva lite sällskap så vi tog två i alla fall. Något som resulterade i en, ehum, rätt spänd stämning senare på kvällen när Dori fick reda på det. Maya förbarmade sig ett par dagar senare över den ena kattungen, som hon döpte till Stickers. Vår heter för tillfället Simba, men eftersom ingen av oss egentligen tycker att han ser ut som en Simba jobbar vi på ett nytt namn för honom. Förslag någon?

Simba

De två bröderna, Simba och Stickers

Stickers




Är de inte bedårande?

Men nu till veckans händelse, något vi väntat på hela året: vernissage för Out of Tune, konstutställningen som vi planerat på Young Associates hela året. Tisdagseftermiddagen och -kvällen samt onsdagseftermiddagen ägnades på konstgalleriet med att montera upp alla konstverk, och på torsdagen var det äntligen dags för öppningen av utställningen. Där fanns mat och dryck (notformade kakor, frukt, bål och starbuckskaffe) och vi höll ett litet tal där vi berättade om utställningen och vårt arbete under året. Sedan var det mingel som gällde, och det var faktiskt en hel del folk där, bland annat min ceramicslärare från förra terminen. Det var väldigt kul att se resultatet av allt vårt slit, och jag måste säga att jag tycker att kvällen blev väldigt lyckad.


Chrysta-Mae (stavning?) spikar fast hörnen på NoeLanis kanvas på onsdagskvällen

Alisha rättar även hon till ett par hörn här och där

Och så var det ju mitt lilla konstverk då

Annat jag hunnit med i veckan är en smoothie på Boosterjuice (mmmm), lunch på Amigos, ett tacoställe nere i centrum samt ett besök på den najsiga butiken Homework. Är det inte fantastiskt vilka möjligheter som öppnar sig när man har en håltimme?

Idag ägnade jag, Dani, Kai och Sarah vårt hål åt att kolla på början av filmen Bläckhjärta (för övrigt en av mina absoluta favoritböcker någonsin) tillsammans med min gamla filmklass, och efter att ha diskuterat fram och tillbaka hur vi ville spendera vår eftermiddag (jag vet inte hur många gånger vi kommit fram till att det inte finns någonting alls att göra i Prince George) slutade det med att jag och Dani gick hem till mig, drack te och bara chillade en stund. Sedan åkte hon hem, jag hjälpte Dori att laga middag, och sedan gick jag ut för bowling och fika med Tony, som jag träffade hos Marika för några veckor sedan. Vi hade en trevlig kväll, även om jag förlorade samtliga tre bowlingrundor...

I morgon ska jag äntligen för första gången prova på att spela paintball. Det ska bil väldigt kul och spännande!

Hoppas att allt är bra med er därhemma. Det är mindre än två månader kvar nu tills vi ses!
Kram!


2 kommentarer:

  1. Hejsan!

    Jag har fått möjligheten att kanske välja en familj som också bor i Prince Geroge! Jag tror dock att det var lite utanför PG, nära Tabor Lake.
    Problemet är att de har valt att ta emot en till urbytesstudent. Hur tror du att det är att dela en värdfamilj?

    /Rebecka

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Jag tror inte att det finns några nackdelar direkt med att vara två utbytesstudenter i samma värdfamilj. Det är klart att man kanske får lite mindre uppmärksamhet, men att ha någon som är i samma situation som en själv tror jag är guld värt. De utbytesstudenter jag känner som har dubbelplaceringar har kommit väldigt nära sina "utbytessyskon", närmare än vad de flesta blir med sina vanliga värdsyskon. Det är ju självklart upp till dig, men jag skulle definitivt inte ha tackat nej till en dubbelplacering.

    Kram!

    SvaraRadera