onsdag 23 maj 2012

May long weekend

Hejsan!

Långhelgen blev rätt så produktiv och på det hela taget väldigt trevlig. I fredags kom som sagt Dani och Sonja över efter skolan och hjälpte mig att laga den absolut fantastiska rätten avocadopaj med räksallad (kanske låter konstigt, men om ni gillar avocado är det definitivt något ni måste prova). Gott blev det, och den här gången smakade det till och med som det gör hemma, även fast jag fick improvisera lite när det gäller ett par ingredienser som inte finns att tillgå här. Middagen avrundades med Kaitlins försenade födelsedagstårta som en av hennes kompisar bakat åt henne. Mums!



Sonja åkte hem efter middagen men Dani stannade och vi poppade popcorn i min popcornmaskin och kurade ihop oss på min säng och kollade på A Walk to Remember. En mycket bra men sorglig film baserad på Nicholas Sparks roman (antar att de flesta av er redan visste det, jag är väl typ den sista människan att till slut se den här filmen...).

På fredagskvällen hade jag och Dani också hunnit med att baka lördagens brunch: en slags blåbärskaka med alla möjliga sorters nyttiga sädesslag och fiber samt blåbär (frysta och amerikanska visserligen, men man kan ju inte få allt här i världen) och valnötter. Receptet hade jag hittat på den väldigt kuliga sajten Pinterest.

Vi steg upp i ottan (haha) på lördagen för att följa med Dori till styrkepasset klockan 8 på gymmet. På grund av min stukade vrist var det många veckor sedan jag gick till det passet, och även om det var jobbigt så kändes det bra att vara tillbaka igen. Men det kändes att jag varit borta ungefär överallt i kroppen flera dagar efteråt...

Efter träningspasset åkte vi hem igen och käkade brunch ute på verandan i solskenet. Blåbärskakan (eller brödet snarare eftersom det inte var sött) blev väldigt god, speciellt med en klick naturell yoghurt ovanpå. Resten av förmiddagen ägnade vi åt en tupplur i hettan ute på verandan (som resulterade i  mystiska utslag på mitt ena ben från solen, trots att jag hade långbyxor på mig.) Skönt var det i alla fall - det finns inget bättre än tupplurer utomhus en solig dag.

Efter lunchen, som bestod av rester från gårdagen eftersom jag lagat alleles för mycket avocadopaj, gick jag och Dani samt NoeLani ner till gymmet för att möta upp med Bryn och spela lite volleyboll. På vägen stannade vi till vid kyrkan där Alisha och Kaitlin hade en biltvätt för att samla in pengar till en missionsresa till Los Angeles. De sålde väldigt kreativa cupcakes som såg helt fantastiska ut, och jag köpte en ugglecupcakes med oreos på. Gott gott!

Sedan gick vi vidare till gymmet, och medan Dani sprang på löpbandet satte jag, Bryn och NoeLani upp ett volleybollnät och spelade i nästan tre timmar. Efter att ha övat passningar och servar och smashar och blocks ville vi spela ett riktigt spel och raidade därför gymmet efter folk som ville spela med oss. Vi vågade inte fråga någon vi inte kände, men hittade som tur var Timothy och sedan blev det match. Europa vs Kanada. Och inte för att vi räknade poäng, men jag är rätt så säker på att det blev vinst för Europa. Trots Tims något förvirrade spel (dessa fotbollsspelare...).

På lördagskvällen åkte jag sedan ut till Danis hus för en grillkväll tillsammans med bland andra Marika, Jordan, Rebecca, Michael, Nicole, Caroline, Sarah, Daniel och Keira. Vädret höll i sig och vi hade det riktigt mysigt, även om jag såklart åt alldeles för mycket. Men det är svårt att låta bli när det finns gigantiska marshmallows, choklad, vattenmelon, supergott kryddade popcorn och mini-eclairs... När det blev för kallt utomhus gick vi in i huset och såg filmen The Breakfast Club. De andra tänkte sedan kolla på en annan film, men jag och Dani var trötta efter den långa dagen och gick och lade oss i stället.

På söndagsmorgonen unnade jag och Dani oss en liten sovmorgon (även om hon som alltid steg upp före mig, morgonmänniska som hon är). Vi käkade vattenmelon och drack te med Nicole ute på verandan. När Danis äldre värdsyster Chelan vaknade lagade hon bacon och ägg åt oss, och sedan begav vi oss ner till busshållplatsen och åkte in till stan. Planen var att shoppa skor eftersom en av skoaffärerna i gallerian stänger och har slutrea. Det blev inga skor men vi fick tag på något vi letat efter länge - stora kanadaflaggor för folk att signera innan vi åker hem. Dessutom köpte jag ett nytt (och välbehövligt) kamerafodral med ett kanadensiskt lönnlöv på. Love!

Söndag kväll: middag på Red Robins med Dani, NoeLani, Hannah och Bryn. Jag beställde in en fantastiskt god teriyakikycklinghamburgare med grillad ananas och en sallad till det. Vi träffade Marika som jobbar där och pratade lite med henne. Sedan gick vi hem, mötte upp med Alisha och inväntade tålmodigt att hon skulle avsluta och lämna in sin engelskauppsats (jag hjälpte henne att komponera ett väldigt snitsigt och formellt "förlåt-att-jag-lämnar-in-så-sent"-mail). Sedan begav vi oss ut på gatorna!

Vi vandrade runt i stan och letade efter ett tak att klättra upp på. Vi tänkte smyga in på en byggarbetsplats men var för rädda för att bli upptäckta. Vi försökte klättra upp på Duchess och DQ:s tak, utan att lyckas. Vi trodde att vi var förföljda av en bil som passerade oss minst två gånger inom ett par minuer. Vi vandrade gata upp och gata ner och blev väldigt törstiga, så vi gick tillbaka hem och tog en drickapaus innan vi gick ut igen. Vi gick bort till den franska grundskolan på väg till The Y, och vi lyckades faktiskt klättra upp på taket den här gången. Victory! Sedan sprang vi runt uppe på taket en stund  och kastade en frisbee som vi hittat däruppe, innan vi tröttnade och gick hem igen.

Hannah, Alisha, Dani, jag och NoeLani (Bryn agerade fotograf nerifrån marken)



När vi kom hem bryggde vi kaffe och poppade popcorn och parkerade oss sedan i källaren och spelade ett par rundor Pictionary. Detta bjöd på många skratt och en del riktigt konstnärliga talanger gjorde sig tillkänna. Är inte Hannahs försök till en cowboy slående verklighetstrogen till exempel (för att inte tala om hästen!)?



När vi tröttnat på Pictionary övergick vi till att spela Catchphrase i stället, och det var så resten av natten spenderades. Sova kan man göra i graven, här dricks det kaffe och spelas spel tills solen går upp och världen vaknar igen! Alisha gick och lade sig runt midnatt eftersom hon skulle upp tidigt och jobba för att samla in pengar till Los Angelse-resan och Dani slocknade någon gång runt fyra-femtiden, men vi andra stannade uppe hela natten och spelade Cathphrase. Detta är vad det låter som när fem trötta men speedade tjejer försöker förklara ord och fraser för varandra utan att säga just de orden klockan 6 på morgonen:



När det började närma sig uppstigning för Alisha och Dori  på måndagsmorgonen (måndagen var ledig eftersom det var Victoriadagen) bestämde vi oss för att laga frukost åt dem. NoeLani och jag hade en epic sconeslagnings-session och slängde ihop blåbärs- och tranbärsscones på tio minuter. Vi gjorde te och dukade bordet, och när Dori och Alisha vaknade stod frukosten på bordet. Och vem gillar inte vakna till (eller somna till, i vissa fall) nybakade scones?

Bryn sov sig igenom frukosten, Dani tog en tupplur innan hon åkte hem, och NoeLani gick hem och sov, men jag var så hyper att jag knappt kunde sitta still under förmiddagen. Jag gjorde fruktsallad, jag städade köket, jag tog en långpromenad/joggingtur med hunden och jag hjälpte Dori att plantera blommor i trädgården. Efter lunch började tröttheten komma smygande, och framemot halvtvåtiden kände jag att det var dags för en liten lur. Jag skulle träffa Martin i Pine Center Mall vid fyratiden och ställde därför väckarklockan till tre. Men jag måste ha varit väldigt väldigt trött, för när jag vaknade (inte av mitt alarm utan av att Dori knackade på min dörr) var klockan sju. SJU. 7. 19.00.

På mobilen fanns en rad sms från Martin där han undrade var jag var någonstans, och jag kände mig som en usel människa. Hur kunde jag försova mig i FYRA timmar?

Upprörd som jag var över denna flopp käkade jag middag och gjorde sedan inget särskilt under resten av kvällen. Jag gick och lade mig tidigt och steg upp strax efter fem och gick till gymmet, spenderade 45 minuter på cykeln läsandes en bok och ytterligare 45 minuter på stegmaskinen. All skräpmat jag ätit på sistone i kombination med att jag tränat alldeles för lite har nämligen satt sina spår på vågen om man säger så. Dessutom måste jag ju vara i toppform när jag kommer hem igen eftersom jag har en triathlon att genomföra...

Skoldagen förflöt i godan ro. På culinary arts bakade vi minicheesecakes som blev väldigt goda, och på engelskan ägnade vi stora delar av lektionen åt att lyssna på min lärare berätta några av alla sina små anekdoter. Lunchen spenderades som så ofta nu ute i solskenet framför skolan.

Efter skolan gick jag, Alisha och Kaitlin till ytterligare en workshop på IMSS (den förra var yoga/ledarskapsworkshopen för ett par veckor sedan). Denna gången var temat hatbrott och gängvåld, och det var ett par poliser där och föreläste. Rätt så intressant, och efteråt serverades det förfriskningar i form av frukt och något slags indiskt litet matknyte. Mycket gott!

Avslutar detta inlägg med några bilder på kattungen, som numera har ett namn: Simba.
Hare gött!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar