onsdag 30 maj 2012

Eat, pray, love

Hejsan!

Dagarna rinner iväg och det är mycket på gång just nu. En liten rapport ska ni få på veckans händelser. Förra onsdagen spenderade givetvis i skolan. Håltimmen och en stund efter skolans slut ägnades åt slapp ute på gräsmattan i solskenet tillsammans med Kai och Dani, och senare även Sonja, Robin och Jared.


Sedan mötte jag upp med Alisha och vi gick ner till IMSS för att jobba på våra målningar som hör till workshoparna vi har deltagit i. Det är tänkt att vi ska skapa ett konstverk inspirerat av workshoparna. Dessa konstverk ska sedan ställas ut på IMSS den 9e juni, tillsammans med diverse aktiviteter, gratis lunh osv. Något av en avslutning på serien workshops med andra ord. Och eftersom det är på en fredag har vi en bra anledning att skippa skolan en dag. Två flugor i en smäll!

I onsdags kväll åkte jag och Dori bort till universitetsbacken och sprang (både Alisha och Kaitlin är hos sin pappa den här veckan). Det var första gången jag sprang på riktigt sedan jag stukade foten, och fast det kändes lite ovant så gjorde det inte ont alls utan var mest bara skönt att springa igen. Formen är en helt annan femma förstås...

På culinary arts hade vi en vikarie förra veckan och förutom att baka cheesecakes i tisdags så jobbade vi mest våra portfolios hela veckan. Vi hade även ett litet mimiprojekt på gång - att komma på en egen unik restaurangidé och skapa en meny. Jag och Bryn slog våra kloka huvuden ihop och skapade "The Cool Bean's Breakfast Diner". Ett frukostställe med allt från kaffe till massor av olika sorters gröt till pannkakor och omelett. Att jobba med det gjorde mig dock väldigt hungrig, speciellt eftersom det var precis före lunch, och jag skulle helt ärligt verkligen vilja gå till min egen restaurang.

Under lunchen i onsdags, torsdags och fredags var det dags för det årliga eventet Duchess Survivor. Det är en slags tävling där elever tävlar i lag och sedan individuellt och elimineras efterhand. Grenarna bestod av kombinerade "banor" med alla möjliga slags hinder. Finalgrenen gick till exempel till så här: deltagarna skulle dricka en liter vatten så fort de kunde, sedan hoppa säck mellan koner och över bänkar till en piñata. Piñatan var full av små linjerade papperslappar och en enda papperslapp med rutor på. Deltagarna skulle hitta den rutiga lappen och sedan hoppa säck till mållinjen. Vinnare för hela tävlingen blev Lon. Här är en bild från onsdagens deltävling:



På dubbelhåltimmen i torsdags gick jag, Kai och Dani som vanligt till gymmet. Den här gången till jag till ett blanat puls- och styrkepass tillsammans med Dani. Vi träffade även Dori, som går till gymmet på sin lunchrast varje dag. Efter skolan hade jag, Kai och Dani planerat att gå och ta en fika, men Kai backade ur så jag och Dani gick hem till mig och chillade en stund i stället. Jag följde sedan med henne bort till Spruceland där hon hoppade på bussen, och jag gick hem, käkade middag och kollade i min ensahmet på filmen War Horse. Jag älskar krigsfilmer och tyckte att det var en riktigt bra film.

I fredags morse blev det ytterligare ett gymbesök för min del. Sedan promenerade jag till skolan för första gången på länge eftersom Dori hade åkt till Edmonton tillsammans med Kaitlin tidigt på morgonen. De är där över helgen med några från kyrkan, men jag har inte så bra koll på exakt varför de är där. Fredagen bjöd i alla fall på strålande väder. På håltimmen vandrade jag, Dani och Kai gata upp och gata ner i centrum på jakt efter ett mysigt litet kafé med uteservering. I brist på ett sådant blev det till slut så att vi köpte kaffe (i mitt fall), iskaffe (Dani) och mocha cookie crumble frappuchino (Kai) på Starbucks och slog oss ner på gräsmattan utanför City Hall, där Sonja och Robin gjorde oss sällskap en stund senare. Tyvärr ville de andra sitta/ligga i solen och inte i skuggan, vilket resulterade i en plågsam solbränna för mig. Där sitter Dani och klagar på att hon blir brun så lätt medan jag inte kan vara ute i solen några minuter utan solkräm utan att bränna mig, för att senare återgå till min hopplöst vita hudfärg...

När det började närma sig middagstid och magen började kurra begav jag mig hemåt och käkade rester, återigen i ensamhet. Ensam var jag inte särskilt länge dock, för efter en stund kom Sonja och Robin över. Efter att Robin kelat lite, eller snarare mycket - han blir som en annan människa kring en söt kattunge - med Simba kollade vi på filmen The Time Traveller's Wife, också den en mycket bra film.

På lördagen unnade jag mig en sovmorgon och inledde sedan dagen med en smoothie på verandan. Sedan promenerade jag ner till Save on Foods och köpte två citroner. När jag kom tillbaka hem satte jag igång att baka citronkakor till kvällens party hos Shirley.


Efter en snabb lunch blev jag upphämtad av Dani och hennes värdsyster Chelan, och vi körde ner till  The Farmers' Market, som hålls nere i centrum varje lördag. Lite som en miniatyrveriant av Vaksala Torg kanske man skulle kunna kalla det, minus alla loppisstånd. Marknaden var visserligen liten, men mysig, och all bannock, fudge, lemonad, glass och hembakat bröd som såldes där såg fantastiskt lockande ut.

Vi mötte upp med Chelans pojkvän Corwyn och sedan åkte vi iväg till ... trumvirvel ... golfbanan! Corwyn spelar golf och hade erbjudit sig att ta med Dani och mig för en runda. Efter en stund på driving rangen (med blandade prestationer från mig och Dani) åkte vi till Pine Valley Golf Club för att spela deras niohålsrunda. Varken jag eller Dani kan säga oss vara några talanger direkt, men det var riktigt kul att prova på. Jag har spelat minigolf många gånger förut (något som dessvärre inte verkar ha hjälpt min puttförmåga) och har en lång karriär inom Wii-golfen, men riktigt golf är annorlunda. Svårt kanske, men väldigt roligt. Och varmt - solen stekte, och utan vinden som svalkade då och då hade jag smält bort i mina jeans och t-shirt (på grumd av solbrännan från i fredags kunde jag varken bära shorts eller linne).













Efter golfen blev det en välbehövlig dusch och sedan gjorde jag och Alisha oss i ordning för att åka ut till Shirleys hus. Hon hade nämligen orndat en get-together/party för alla utbytesstudenter och den här gången följde även Alisha med. Dori hade inte tagit bilen med sig till Edmonton så Alisha skulle köra oss ditut. Men som den slöfock jag är hade jag aldrig lagt vägen till Shirleys hus på minnet, och den vägbeskrivning vi googlade var inte särskilt tydlig. Detta resulterade i att vi fann oss själva en bra bit utanför stan, på fel motorväg med nästan ingen bensin kvar i tanken. Så det blev till att ringa Shirley och fråga vart vi var, var närmaste bensinmack fanns och hur vi sedan skulle ta oss till hennes hus. Efter många om och men kom vi i alla fall fram, och mötte där, förutom Shirley och Martin även Kai, Dani, Luis, Luca, Daniel, Marvin, Arianna, Timothy, Henry och några till. Shirleys familj hade precis köpt en ny, supersnabb båt, så det blev några turer i den med bland andra Henry, Martin och Melissa i ringen på släp. Jag och Alisha hade tänkt åka ring, men eftersom det inte var länge sedan isen gick på sjön kände vi båda att det nog var lite för kallt för vår smak. I stället bänkade vi oss vid elden och åt av all den goda  (men dessvärre inte alltför nyttiga) maten som fanns där. Senare under kvällen tog jag och Alisha en kajaktur, och vi hann även med en stund i badtunnan. Runt midnatt började vi båda bli väldigt trötta, och eftersom ingenting särskilt hände och vi skulle jobba i kyrkan på söndagmorgonen beslöt vi att åka hem. Här är bilder från kvällen:



Mmmm, minicheesecakes

En kajak kom på rymmen och Felina bestämde sig för att rädda den...

... men insåg snart att vattnet var vääääldigt kallt och gav upp.

Då skulle Kai spela hjälte och paddla ut till kajaken i en annan kajak.
Men han plumsar, hahahaha!



Luca och Daniel är redo för en åktur

Jag och Alisha försöker få kajakerna i vattnet



Det blev lite för lite sömn då vi var tvungna att vara i kyrkan kvart över åtta. Efter en lång gudstjänst och sedan en lika lång till nere i barnavdelningen var jag trött och seg, så eftermiddagen spenderades hemma med diverse småsysslor. På kvällen tog jag en riktigt lång löptur längs med ån. Det hade varit en varm dag men det höll precis på att svalna och kvällsluften var uppiggande. Min vrist höll dessutom, och på det hela taget var härligt att bara springa (hjälp, vad har hänt med mig? Jag som brukade hata löpning).

Igår var det en helt vanlig skoldag, och efteråt följde Dani med mig hem. Det var soligt och varmt, så vi chillade ute på gräsmattan och nickade till lite. När vi vaknade hade mörka grå moln rullat in, så det blev till att dra sig tillbaka inomhus. När Dani åkt hem och jag och Aisha käkat omelett till middag tog vi bilen ner till hundparken. Vi hade inte varit där länge när Dori ringde och meddelade att hon och Kaitlin var tillbaka från Edmonton, så vi åkte hem igen och jag, Alisha och Dori begav oss till Costco för att handla mat.

Kvällen avslutades i soffan framför Eat Pray Love, en inte alls särskilt spännande men ändå bra film (trots att den enligt Sonja är en riktig "mammafilm".

Idag på culinary arts bakade vi "sponge cakes" som vi dekorerade med frukt och glaze. Här är några av dem:



Efter väderomslaget igår är nu solskenet tillbaka och jag, Dani och Kai spenderade lunchen liggandes i solen ute på gräsmattan. Just nu har jag håltimme och senare idag ska jag, Dani och Sonja gå ut och käka tidig middag på en indisk restaurang här i stan. Ska bli både gott och kul!

Hoppas att allt är bra med er alla! Jag saknar er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar