lördag 12 maj 2012

Det drar ihop sig

Hej alla ni därhemma! Hoppas att allt är bra med er.

Dagarna som gått sedan mitt senaste inlägg har varit både hektiska och väldigt lata. Hektiska eftersom det har varit så mycket att reda ut med balen och jag ovanpå detta har haft en engelskauppsats att skriva (plus att det är Kaitlins födelsedag samt Mors Dag i helgen). Lata eftersom jag har ägnat kvällarna i soffan tillsammans med Dori tittandes på en av mina absoluta favorittvserier, Downton Abbey (tack mamma och pappa som skickade mig andra säsongen på dvd till min födelsedag).

I tisdags eftermiddag gick jag och Alisha till en kombinerad yoga- och ledarskapsworkshop på immigrationskontoret här i stan. Efter att ha kört lite vanlig yoga fick vi prova på skrattyoga, vilket var en väldigt intressant upplevelse. Det hela gick ut på att skratta utan någon särskild anledning, eftersom skratt i vilken form som helst enligt vetenskapliga undersökningar har visats få en att må bättre. Så vi gick runt i rummet och skrattade på alla möjliga löjliga sätt, till en början på låtsas men så småningom var hela situationen så komisk att skrattet kom av sig själv. Och tro det eller ej, men efteråt kände jag faktiskt mig bra mycket gladare än när jag kom dit. Ledarskapsdelen av workshopen bestod av lite prat om Free the Children och Me to We, inget som var jättenytt för mig med andra ord. Men föreläsaren var bra och jag är väldigt glad att vi gick dit.

I skolan har väl rullat på som vanligt. Efter många om och men med lärarnas strejk och job action och allt vad det är bestämdes det att alla elever skulle få sina betyg trots allt, så i onsdags fick jag ett prydligt litet kuvert att ta med mig hem och visa min värdmamma. Jag måste säga att jag är rätt så nöjd med mina betyg hittils, bådde från i höstas och från den här terminen. Till största delen beror mina relativt höga betyg förmodligen på att de flesta av mina kurser är riktiga slapparkurser, men ändå...

I torsdags på journalismlektionen fungerade inte datorerna, så vi drog den klassiska "vi-går-och-tar-bilder-till årsboken"-historien och gav oss sedan iväg mot Dairy Queen. Men DQ visade sig vara stängt, så det blev A&W i stället (jösses var många olika snabbmats/hamburgerkedjor det finns att välja på här). Väl där fick de andra från klassen mig att smaka en drink som tydligen är något av en klassiker: root beer float. Root beer är en väldigt speciell sorts läsk som faktiskt inte alls är särskilt god, och en root beer float är kort och gott root beer med glass. Just det, här i Kanada dricker (eller äter) man tydligen sin läsk med glass. Vilken idé alltså... Med tanke på att jag inte gillar root beer så var det, trots vad de andra försökt intala mig, inte allt särskilt gott. Speciellt inte när glassen började smälta och det hela snart såg ut som kaffe med väldigt mycket mjölk i... Det blir inga fler root beers för mig i framtiden med andra ord!


I går efter skolan gick jag och Kai ner till Parkwood eftersom jag hade ett par grejer jag var tvungen att köpa inför helgen. Efter en stund mötte vi upp med Cameron från min engelska- och journalismklass och vi bestämde oss för att gå bort till Starbucks. Den här veckan har Starbucks nämligen halva priset på sina frappuchinos mellan treee och fem på eftermiddagen. Och vad är väl godare än en mocha cookie crumble frappuchino på stans mysigaste Starbucks?

Idag på journalismlektionen hade vi en vikarie, och eftersom jag inte hade särskilt mycket att göra alls faktiskt bestämde jag mig för att ta lite bilder till årsboken idag med (fast idag tog jag faktiskt några bilder också, till skillnad från igår). Sedan ägnade jag lektionen åt att gå runt i och utanför skolan med Bryn och ta sporadiska bilder lite här och var. Vi hann till och med med ett snabbesök på DQ. Nu ska ni inte tro att jag gått och blivit något av en skolkare, absolut inte! Men varför slita ut sig mer än nödvändigt på lektionerna liksom, när det jag gör här ju trots allt inte räknas alls när allt kommer omkring?

Idag på håltimmen gick jag och Dani ner till centrum och jag fick tag på en födelsedagspresent åt Kaitlin. Sedan gick Dani tillbaka till skolan medan jag gick hem och satte igång med den långa listan på saker som behövde fixas inför den stora dagen imorgon. På listan stod bland annat måla naglarna (Ylva målade idag sina tånaglar helt själv för första gången i sitt liv!), testa smink, duscha, leta rätt på skor och förbereda matsäck inför morgondagen. Ett antal timmar senare sitter jag nu här så förberedd som jag kan bli inför en av utbytesårets största händelser: PROM. I morgon klockan 11.15 ska vi som är med på partybussen samlas utanför skolan. Tidig uppstigning för att fixa hår och smink väntar alltså i morgon bitti. Vilket betyder att jag ska gå och lägga mig nu. Jag lovar att komma med en rapport och mängder av bilder från morgondagen så snart jag bara kan, men med tårtbak och Kaitlins födelsedagsfirande på söndag kan det desvärre dröja ett tag.

Önska mig lycka till imorgon (inte minst med vädret)! Det ska bli så himla kul och jag är så sjukt taggad!
Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar