torsdag 17 maj 2012

Skolbuss, solbränna, dans och en väldans massa foton: DPSS Prom 2012

Hej på er!

Säkert är ni nyfikna på att höra lite om lördagens prom. Vilken tur för er då att det var precis vad jag hade tänkt berätta om, i ord och bild. Ni får ursäkta kvalliteten på några av bilderna (vill ni se fler och bättre bilder får ni spana in facebook).

Jag steg upp klockan sju på morgonen, käkade frukost, borstade tänderna och satte sedan igång att locka håret, en syssla som tog gott och väl en och en halv timme och resulterade i lätt nackspärr. Sedan tog jag itu med sminket, innan klänningen till slut åkte på. På bilden ser ni Maya och Alisha som fixar sitt hår. 


Klänningar på och hår och smink klart tog vi plats i Mayas bil för en tur till Starbucks i College Heights där hon jobbar.


När vi kom till Starbucks möttes vi av många imponerade blickar och komplimanger. Maya bjöd på kaffet, en mocha cookie crumble frappuchino för min del. 


Mayas pojkvän Brandon mötte oss när vi kom tillbaka hem från Starbucks. En stund senare skjutsade Dori oss ner till skolan för att möta upp med de andra från "partybussen". Här ser ni Brandon, Maya, jag, Sonja, Robin, Jasmin, Alisha och Jennifer. 


Efter ett par gruppfoton tog vi plats i bussen, en vanlig skolbuss som kördes av ingen mindre än min områdesrepresentant Shirley. Fotograf för dagen var hennes man Troy.


Sonja, Robin, Kai och Jasmine i bussen på väg mot UNBC, dagens första stopp. 


Alisha och jag. Eftersom ingen av oss hade någon promdate hade vi bestämt oss för att vara varandras dates och hålla ihop under dagen. Kai, Jasmine och Dani gick också ensamma, medan Maya och Sonja såklart gick med sina pojkvänner, Brandon och Robin. 


Maya, Alisha, jag och Brandon


När vi kom till UNBC, där hela avgångsklassen skulle samlas för ett stort gruppfoto, togs det foton på foton  på foton i olika konstellationer. Här följer några:

Jag, Amber och Michelle

Sonja och jag


Grabbarna - Cameron, Robin, Kai, och Sam


Hela gänget på trappan där vi även tog det stora gruppfotot. Den bilden och de andra som Troy tog har jag inte tillgång till än, men laddar upp dem så fort jag får dem.


The Swedes: jag, Erin och Sonja (de är båda en fjärdedel svenska)


Sista bilden innan vi satte oss på bussen igen och åkte till Fort George park för mer bilder och ytterligare ett stort gruppfoto. Jag har inga bilder därifrån eftersom Troy och Mayas mamma tog dem. Ni kan hitta några avdem på FB om ni är intresserade.


Efter Fort George Park åkte vi vidare till Connaught Hill Park. Här ser ni mig och Dani. Älskar Danis klänning btw!


Självklart måste man ju ha en bild med kändisen Sarah i egen hög person. Det var nu som jag började märka av solbrännan som det vid det laget var för sent att göra något åt. Vi hade fantastisk tur med vädret - högsommarvärme och ingen stormvind som förstörde allas hår. Men det tänkte ju solkänsliga jag inte alls på på morgonen, vilket resulterade i en rejäl solbränna på axlarna som fortfarande inte försvunnit. Men jag tackar ändå vädergudarna - vi kunde ju lika gärna ha haft fem grader och regn. 


Efter Connaught Hill stannade vi till på Gyllene Måsen eftersom vissa började bli hungriga. Jag och Alisha valde dock en nyttigare variant av snacks. (Hemsk bild av oss båda, men whatever).


Nästa stopp med bussen var Massich Place och Relay for Life, ett insamlingsevent för cancerforskningen. Det blev ett par varv i solen i våra balklänningar tillsammans med deltagarna i eventet. 


Vid det här laget började jag bli rätt så kissnödig, och eftersom The Y ligger precis bredvid Massich Place bestämde jag och Dani oss för att gå över dit och använda deras toalett. Out of place som vi var i våra klänningar fick vi en del undrande blickar från folk i foajen, i gymmet och i omklädningsrummet. Men nöden har ju ingen lag som man brukar säga.


Ett tivoli var på besök i Prince George under helgen, och enligt traditionen stannade vi till där. Tidigare år hade en balklänning eller kostym inneburit att man fick en gratis åktur i pariserhjulet, men så var inte fallet i år. Den enda som fick gratis biljetter var Sarah, bara för att hon är känd. Inte rättvist alls. På bilden ser ni Virginia, Sonja, Jasmine och Robin. 


Maya, Brandon och Alisha


Den oslagbara trion - Sonja, Dani och jag. 


Jag, Jasmine, Alisha, Maya och Brandon. Vid det här laget var det olidligt varmt (OBS, jag klagar inte!) och lite skugga var välkommet. 

Efter tivolibesöket skiljdes vi åt från de andra i bussen som åkte till Boston Pizza för att käka middag. Eftersom vi skulle få mat på prom (och dessutom betalat 65 dollar för det) hade vi ingen större lust att köpa middag. I stället åkte vi till Cottonwood Park för en lättare mål i form av broccolisallad. Sedan tog vi lite fler bilder i parken.















Dori och Kaitlin kom förbi och vi tog ett par familjebilder också. 
 ¨

Lika som bär!


Sedan var det så äntligen dags att åka till själva balen. Den hölls i Hart Commnity Centre uppe i The Hart. När vi kom dit blev vi visiterade och fick en stämpel på handen, och sedan tog vi vår tillflykt till badrummet för att snygga upp oss lite efter den långa dagen.


Själva prom skiljde dig inte mycket från vilken annan dans som helst. Där fanns en dj och musik (riktigt bra och varierad musik faktiskt), bord att sitta och vila vid samt mat. Ganska snart blev det uppenbart att en lång och stor klänning inte varit det smartaste valet av klädsel. Vi avundades alla Danis korta klänning. Mina fötter var åtminstone okej eftersom jag haft ballerinaskor (cock något för små) och inte klackskor på mig under dagen. 


Här ser ni lite av all den goda maten. Kakor, frukt, chokladfontän, sushi, lökringar, pommes frites, köttbullar, räkor, sallader, brownies, tårta, cream puffs, chips, cupcakes, guacamole, hamburgade, pizza, bakelser, kaffe, drinkar, osv osv. Det fanns hur mycket som helst och allt var helt underbart gott. Det enda problemet var att min klänning var alldeles för tajt för att jag skulle kunna äta ens hälften så mycket som jag hade velat...




Så det var ätande samt en hel del dansande som gällde för resten av kvällen alltså.


Avslutar med denna härliga bild av Meagan, Kai och Alisha. Sammanfattningsvis hade jag en fantastisk dag och kväll. Vädret var underbart, sällskapet perfekt och humöret på topp. Jag är otroligt glad och tacksam för att jag fått uppleva en ätka prom. Det är ju inte varje dag precis som man får chansen att bära en riktig prinsessklänning och känna sig som en prinsessa dessutom. 


Med utbytesårets kanske absoluta höjdpunkt bakom mig kan jag nu börja räkna ner dagarna tills jag kommer hem igen. Om mindre än en och en halv månad lämnar jag Prince George och alla underbara människor jag lärt känna här. Något jag ser på med blandade och mycket motstridiga känslor. Säkert är i alla fall att det kommer att bli svårt att säga hejdå till allt och alla, att vända blad och avsluta det här kapitlet av mitt liv. 
Men ett slut innebär alltid en början på något nytt, är det inte så de brukar säga? 

Kram!

Ps. Jag ber om ursäkt för att detta inlägg kanske var i längsta laget. Det bestod ju trots allt mestadels av bilder, så det kanske gick att ta sig igenom i alla fall?























2 kommentarer:

  1. Jag vill också gå på prom!!! Avundsjuk. Sen den självklara frågan, vem är Sarah och varför är hon känd?
    Saknar dig kompis! Puss

    SvaraRadera
  2. Haha ;)
    Sarah går på min skola, hon håller på med skidskytte och är jätteduktig, åkte till ungdoms-OS och -VM och så.

    Saknar dig också, kramis!

    SvaraRadera