fredag 18 maj 2012

3 filmer, 3 träningspass och 3 sötsaker

Hej!

Söndagen, "dagen efter", ägnades åt välbehövlig vila efter en lång och händelserik dag och natt. När jag vaknade på morgonen (en och en halv timme efter att väckarklockan ringt för första gången) höll Alisha som bäst på att baka Kaitlins födelsedagstårta. Kaitlin fyllde nämligen 15 år i lördags, men eftersom den dagen var ganska så upptagen hade vi bestämt oss för att fira på söndagen i stället. Söndagen var dessutom Mother's Day, vilket innebar dubbel anledning att fira. Så jag hjälpte Alisha att avsluta tårtbaket och spenderade sedan resten av dagen åt ingenting särskilt alls. Det blev en tur till Universitetsbacken (men ingen löpning än för mig del) och öppning av födelsedagspresenter. Av mig fick Kaitlin den perfekta win-winpresenten: en kokbok med 200 cupcakerecept. Bara för henne att sätta igång att baka cupcakes med resten av familjen som försökskaniner med andra ord. Efter middagen åt vi tårta (som för övrigt blev väldigt god) och kollade på filmen The Vow. En slapp men mysig söndag med andra ord.

I måndags var det äntligen dags att dekorera våra minitårtor som vi bakat på culinary arts förra veckan. Vi hade haft ett par alternativ på tårta att välja emellan, och jag, Bryn och Dani hade bestämt oss för att köra på brownies. Problemet var bara, förutom att det enda chokladbidraget till browniesmeten var två rutor choklad, att våra tårtor brände fast vid de gulliga små tårtformarna föreställande välkända Disneyfigurer. Därför liknade min tårta knappast Musse Pigg längre när jag väl lyckats skrapa ut det mesta av smeten. Lyckligtvis skulle det på ett centimetertjockt lager med icing, så att den enda likheten med Musse var de gravt deformerade öronen gjorde inte så mycket. Att Bryn av misstag tillsatt strösocker i stället för florsocker i icingen kan dock ha haft något att göra med att den inte betedde sig riktigt så som vi hade önskat. Men, med min stadiga hand och konstnärliga talang måste jag ändå säga att resultatet får godkänt (åtminstone rent utseendemässigt, smaken på både icingen och tårtan lämnar en hel del i övrigt att önska).



Måndagen bjöd förresten på strålande väder som jag, Dani och Kai avnjöt med hemgjorda smoothies på min veranda. Efter en stund gick Kai tillbaka till skolan för att hinna med sin skolbuss, och i väntan på att Martin skulle komma förbi bestämde jag och Dani oss för att prova på att göra vår egen frappuchino. Så vi bryggde lite starkt kaffe och körde det i mixern med mjölk, is, glass, kakao, kanel, socker och lite choklad. Den första vi gjorde smakade väl sisådär, men när vi provade igen (och använde mer glass och ingen kanel den här gången) blev resultatet, om jag får säga det själv, rätt så fantastiskt.


Efter att Martin anlänt och vi uppdaterat oss om de senaste händelserna med prom och så bestämde vi oss för att sluta lata oss och promenera iväg till Spruceland eftersom Dani behövde skicka ett kort hem och Martin skulle köpa blommor att plantera i sin trädgård. Det blev en varm och svettig promenad i solskenet, men vi fick åtminstone gjort det vi tänkt. Efter middagen när Dani och Martin blivit upphämtade åkte jag, Dori och Kaitlin till Costco för veckans mathandling. Denna gången stod en rad ingredienser till mina tre matlagningar den här veckan på listan.

I tisdags lagade jag nämligen köttfärspaj med keso, något av en klassiker i min familj och en av mina favoriträtter. Även om pajen blev väldigt god var jag något besviken då den av någon anledning inte smakade som den gör hemma. Men men, det är väl smällar man får ta när man inte har tillgång till samma råvaror som hemma antar jag.

På tisdagskvällen mötte jag upp med Bryn, NoeLani, Hannah och hennes pojkvän på bion för att se The Avengers. För er som inte sett den så är det en superhjältefilm där flera olika superhjältar från tidigare filmer möts, tex Thor, Hulken och Captain America. Eftersom jag inte sett särskilt många supershjältefilmer genom tiderna och det inte är min favoritgenre direkt var jag ganska lost till en början, men snart kom jag in i filmen och den var faktiskt hyfsat bra.

Onsdagseftermiddagen/kvällen ägnades åt att ta igen lite av all gymtid som jag förlorat på grund av min stukade vrist (och delvis på grund av lathet om jag ska vara helt ärlig). Jobbigt var det och formen inte på topp, men känslan efter ett bra träningspass är ju ändå helt oslagbar. Igår gick jag, Dani och Kai till gymmet igen under vår dubbelhåltimme, och idag börjar de två träningspassen minst sagt kännas av i kroppen...

Igår efter skolan mötte jag upp med Martin på Second Cup och vi promenerade tillsammans hem till mig. Vi ägnade eftermiddagen på Pinterest och Facebook samt åt att prata om allt möjligt och hjälpa Kaitlin och hennes kompis Millie att laga middag. Maten (dubbelbakad potatis, tzatziki och helstekt kyckling) blev väldigt god och efteråt åt vi tårta som Millie bakat till Kaitlins födelsedag. Kvällen avslutades framför den mycket sevärda filmen Passchendaele, som handlar om en Kanadensisk soldat under första världskriget.

Efter filmen blev det raka vägen i säng eftersom jag, Kaitlin och Millie skulle upp tidigt och simma innan skolan. Om min kondition är dålig så visade det sig vara ingenting emot simformen - i morse kändes det som om jag simmade i sirap och jag hade absolut noll grepp i vattnet. Ynka 2300 meter blev det för mig, samt ett löfte om att jag ska försöka simma en gång i veckan från och med nu.

Skolveckan har inte bjudit på något särskilt spännande, mer än att vi bakat mini-jordgubbspajer på Culinary Arts och läst tre olika "narrative essays" på engelskan. Dagens uppgift var att skriva ihop en egen personlig uppsats, med kriteriet att den måste vara rolig. Lättare sagt än gjort, speciellt om man som jag inte har varit med om särskilt många "roliga" situationer, inte som jag kan komma på så här på rak arm i alla fall. Resultatet blev att jag började skriva på det här blogginlägget i stället, eftersom jag tagit med mig datorn till skolan idag. Ni som känner mig vet hur högljudd jag är när jag skriver på ett tangentbord, och min lärare måste ha trott att jag jobbade riktigt hårt på min uppsats. Tji fick han.

Ikväll ska Dani och Sonja komma över och det väntas middagslagning och barnpassning. Resten av helgen, en långhelg dessutom med Victoriadagen på måndag (dock firar man tydligen inte kristihimmelsfärd här) ser relativt öppen ut. Vi får väl se vad de kommande dagarna har att bjuda på helt enkelt!

Hoppas livet rullar på som det ska därhemma. Bara någon månad kvar till sommarlov nu!

Kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar