tisdag 3 april 2012

April april (spring break part two plus lite påskägg, fashion show och annat skoj)

Hej!

Lovet avslutades i lathetens tecken: fredagen spenderade jag hemma med lite städning och annat smått och gott. Sent på kvällen bestämde jag och Alisha oss för att följa med Hannah och hennes pojkvän till en fest. Eftersom de var riktigt sega med att ta sig in till stan blev det så att vi inte kom iväg förrän runt midnatt. Men även om vi var sena och festen var något ghetto (...) så hade vi rätt kul. Runt två tre någon gång drog vi oss hemåt.

Jag och Alisha före festen

På lördagsmorgonen gav jag mig själv en liten sovmorgon. Hur länge som helst kunde jag dock inte sova. Klockan tolv var jag nämligen tvungen att befinna mig nere i kyrkan för att förbereda inför morgondagens art day nere i barnavdelningen. Alisha och Kaitlin var ute och åt brunch med sin pappa så jag gick själv bort till kyrkan och höll nästan på att vända om hem igen när jag fann alla dörrar låsta och inte såg en levande själ i närheten. Till slut, efter att ha knackat på varenda dörr i hela kyrkan blev jag i alla fall insläppt, och vi ägnade de kommande två och en halt timmarna åt att sätta upp bord och stolar och ta fram allt som behövdes för dagen därpå, dvs allt från papper och akrylfärg till limstift, knappar och glaskulor.

På lördagskvällen åkte Alisha iväg för att sitta barnvakt (hon åkte vilse på vägen och ringde mig, som med hjälp av google maps fick försöka dirigera henne till den rätta adressen) och Dori var ute och fikade med någon kompis. Eftersom jag inte hade någon större lust att sitta ensam hemma hela lördagskvällen bjöd jag över Sonja för att kolla på en film. I slutändan blev det inte av att vi såg någon film, men vi hade ändå en mysig kväll och pratade om allt mellan himmel och jord.

Söndagen var alltså vår första dag att jobba nere i nedervåningen med kyrkans barnprogram. Just denna dag hade de sin art day, vilket för min del innebar att jag hjälpte barnen att skapa abstrakt konst i collageform. Vi jobbade under båda gudstjänsterna (barnen, upp till tolv år gamla, är på nedervåningen medan deras föräldrar är på själva gudstjänsten) och det var fullt upp med sång, dans, prat, snacks och, framförallt, skapande av konst. Jag älskar att jobba med barn så det var hur kul som helst! I fortsättningen ska vi jobba varannan vecka sådär, och bara under en av gudsjtänsterna, så att vi fortfarande kan gå till den andra.

Eftersom det fortfarande var lov hade vi ingen volleybollträning på kvällen. Detta passade dock perfekt eftersom vi hade vår utprovning av kläder för följande veckas fashion show. Så för tredje gången den helgen åkte vi ner till kyrkan och ägnade ett par timmar åt att prova olika outfits och prata hår och smink. Bilder på mina två outfits kommer lite längre ner.

Så var det dags för skola igen då. Skolveckan har förflutit sådär lite lagom segt med inte särskilt mycket spännande att berätta om. På engelskan har vi nu avslutat sektionen om noveller och gått vidare till längre historier. Vi har läst Möss och Människor (ger flashbacks till nian, eller var det åttan?) och haft ett quiz på det. Film & television har varit ovanligt segt då vår lärare varit borta större delen av veckan (hon var med på skolans japanresa) och min partner Luis befunnit sig i Miami. Därför har jag i princip inte fått någonting alls gjort under hela veckan. På journalism jobbar vi vidare med de sidor i årsboken som innehåller porträttbilder av alla skolans elever, från grade 8 och uppåt. Det enda av mina ämnen som varit någorlunda intressant den här veckan har varit culinary arts. Där har vi nämligen gjort ukrainska påskägg. Varenda lektion i en veckas tid har vi alltså ägnat åt att rita mönster på ägg med hjälp av smält vax/stearin, sedan doppat äggen i färg, fyllt på med mer vax och doppat i en snäppet mörkare färg, osv. Lite förvirrande förklaring kanske, men det var hur som helt ingenting att bli särskilt upphetsad över. Jag hade dessutom stora problem att dra raka linjer (vi skulle göra ett traditionellt ägg och ett med egen design. Bägge krävde dessvärre en stadig hand...), så mina påskägg var inte särskilt mycket att hänga i julgranen (haha). Men jag, Dani och Bryn fick oss i alla fall en hel del goda skratt under de här lektionerna.

Bryn med sitt första ägg (egentligen andra eftersom hon
tappade sitt...)

En väldigt koncentrerad Daniela

Och så jag (med en väldigt irriterande hårlock på rymmen)

Så det var väl i princip vad skolveckan har bjudit på. Ett tråkigt besked var att vi på grund av teachers job action inte kommer att kunna ha vår spring dance som vi hade började planera. Tråkigt, men det är sånt som händer. Förresten, en sak till. I fredags hade vi en talare på besök som pratade inför alla i grade 10-12 om rattfylleri. Hon delade med sig av sin historia: när hon var nitton körde hon hem från en fest efter att ha druckit några drinkar. Hon körde alldeles för fort och förlorade kontroll över bilen, vilket resulterade i hennes bästa väns död och att hon själv och två andra kompisar blev allvarligt skadade. Det var en väldigt gripande och bra presentation och en väldigt väldigt sorligt historia. Kan ni föreställa er att ha dödat sin bästa kompis? Budskapet gick i alla fall helt klart fram: Don't drink and drive!

I tisdags hade vi volleyboll igen för första gången på två hela veckor. Det långa uppehåller innebar att vi alla var lite ur form och vi presterade inte särskilt bra utan förlorade alla tre set. Men jag spelade ändå hyffsat och lyckades till och med få över kanske hälften av mina servar (jag har fortfarande stora problem med min serving även om jag utvecklats en hel del inom de andra områdena). Dessutom var det riktigt kul att vara tllbaka på planen!

I onsdags hade vi repetition för lördagens fashion show, vilket innebar ytterligare två och en halv timmes tid spenderat i kyrkan. Men lite repetition var behövligt och vi började alla bli rätt så taggade inför lördagen.

En annan sak som vi gjort den här veckan är att jag, Alisha och Dori har gått på en slags diet (inte av anledningen att jag tycker att jag behöver gå ner i vikt utan mest av nyfikenhet). Det huvudsakliga syftet med den här dieten är inte att gå ner i vikt utan att "rensa systemet", exakt vad det nu innebär. Därför åt vi väldigt mycket soppa (en förvånansvärt god vitkål-, lök- och tomatsoppa) för att rensa ut allt gammalt skräp ur kroppen. Så här såg planen ut dag för dag:

Måndag: Ät bara frukt, alla sorter utom banan och så mycket du vill.
Tisdag: Ät bara grönsaker, alla sorter utom majs och bönor, plus soppa och en bakad potatis.
Onsdag: Grönsaker och frukt (ej banan) samt soppa.
Torsdag: Ät upp till åtta bananer och drick upp till åtta glas mjölk. Plus soppa. 
Fredag: Ät nötkött och grönsaker, samt soppa. 
Lördag: Nötkött och grönsaker, samt soppa.
Söndag: Fullkornsris, juice och grönsaker.

Eftersom vi fick frukost och så på vår fashion show avbröt jag dieten efter fredagen. Om jag ska utvärdera resultatet så måste jag säga att jag mådde väldigt bra under veckan och kände mig pigg och frisk och så. Däremot var det väldigt väldigt tråkigt att bara äta frukt en hel dag, och det var ännu värre att bara äta grönsaker under en hel dag! Och sju bananer under en dag var lite väl mycket... Men det var i alla fall kul att testa och jag kan tänka mig att prova något liknande igen.

Så, nu till vad jag har gjort i helgen. I fredags gjorde jag inte så mycket alls faktiskt, mest av den anledningen att jag var tvungen att gå upp tidigt på lördagen för vår fashion show. Jag och Alisha spenderade eftermiddagen åt att läsa och översätta norska instruktioner om hur man brygger sin egen öl samt att identifiera ett antal olika ingredienser (hur vi fick tag i detta är en lång historia som jag inte orkar berätta nu). Planen är att vi ska tillverka öl, gärna med någon unik smak. Men eftersom vi inte hade några lämpliga flaskor att tappa upp ölet i kunde vi inte göra något den här veckan.

I lördags steg vi alltså upp tidigt för att vara i kyrkan klockan 8.45. Själva evenemanget som modevisningen var en del av hette Food for Fashion, var för kvinnor endast och gick ut på att sälja donerade kläder för att samla in pengar till kyrkans food bank. Folk hade donerat mängder av kläder och de vi visade upp på "catwalken" var ett fåtal utvalda outfits. Biljetten till eventet var att ha med sig mat till kyrkans food bank, tex en burk nbönor eller vad som helst.

"Backstage"

Alisha, Kaitlin och jag bi våra första outfits (och nej, det var
inte min idé att använda så mycket bronzer)
När vi kom dit bytte vi om till vår första outfit och öppnade sedan själva eventet med en visning. Det var inte bara jag, Alisha och Kaitlin som var modeller, utan fem sex andra kvinnor i olika åldrar. Efter vår första visning var det dags för frukost, medan vi lekte några lekar vid borden. Frukosten var enormt god, där fanns minipannkakor med jordgubbar och chokladvåfflor med sylt, äppleskivor med müslidip, mimipizzor och diverse andra mer eller mindre nyttiga bakverk. Efter en stund var det dags för vår andra visning så vi gick och bytte om till vår andra outfit (som var min favorit).



När själva modevisningen och resten av programmet var över väntade såklart shopping! Det fanns mängder av kläder och däribland fanns en hel del riktiga fynd att finna. Vad som var väldigt väldigt najs var att man fick bestämma själv hur mycket man ville betala för det man köpte. Detta innebar att jag och Alisha betalade 20 dollar och fick en jacka, två toppar, ett par skor, tre par örhänge, ett halsband, ett armband, två sjalar och ett hårband för detta. Inte illa om jag får säga det själv! Dessutom blev vi ständigt serverade ännu mer mat, bland annat mini-french toast, grönsaksknyten, miniostpajer, ostrullar och minitårtor. Allt var väldigt väldigt gott! Sammanfattningsvis hade jag alltså en kanonbra lördagsförmiddag! Det är ju inte varje dag man får underbart god gratis mat och får köpa kläder och bestämma priset själv!

Vädret har varit helt fantastiskt hela veckan och på lördagen var det närapå t-shirtväder. Jag, Alisha, NoeLani, Bryn och Hannah hade bestämt oss för att fira våren med årets första picknick. Jag och Alisha, som kände oss ganska tjocka efter förmmiddagens gottande bestämde oss för att gå bort till Fort George Park där vi hade stämt träff med de andra. Men vi gick vilse på vägen och var tvungna att bli upphämtade av Bry och hennes mamma... Haha. Vår picknick var i alla fall väldigt mysig. Vi åt sallad, muffins, klyftpotatis, naanbröd med hummus, kakor, rice krispie squares och brownies, och det hela slutade med att vi var precis lika mätta som vi varit i kyrkan tre timmar tidigare. Kul hade vi i alla fall, och det var så himla skönt att kunna sitta utomhus och bara njuta av solskenet!

Bryn och Alisha

Efteråt åkte vi hem till NoeLanis hus. Som förresten ligger typ 50 meter från vårt hus (har jag nämnt det förut?). Vi kan till och med se hennes köksfönster från vårt köksfönster. Därför var det inga problem att gå över till oss och hämta en stege när vi helt spontant sådär kände för att klättra upp på NoeLanis tak. Taket visade sig vara en sjö, så det slutade med att vi gick bort till det närbelägna parkeringshuset i stället och gick upp på översta våningen för att få lite utsikt. Här är några bilder som denna lilla utflykt resulterade i:

Hannah, NoeLani, Bryn och jag utanför NoeLanis hus









När vi blev utkörda av en säkerhetsvakt gick vi hem igen och chillade en stund. Facerapade NoeLani och släckte alla lampor och myste med levande ljus för Earth Hour. Åt brownies med glass och jordgubbar och kollade inte alls på någon disneyfilm, vilket hade varit planen hela tiden. Så småningom gick vi och lade oss. Jag var väldigt väldigt trött efter att ha simmat fredag morgon och gått upp tidigt också på lördagen, och somnade därför medan de andra låg och pratade.



På söndagsmorgonen hade jag och Alisha satt väckarklockan på 7.20. När alarmet ringde steg vi upp och knallade över hem till oss och gjorde oss i ordning för kyrkan. Så himla skönt det är att bo så nära varandra! I kyrkan blev det första gudstjänsten för mig och Alisha och sedan jobbade vi nere i barnavdelningen igen. Denna gång hjälpte jag till med fikat, som bestod av guldfiskkex och bröd med sylt i enlighet med historien om hur Jesus fick fem limpor och ett par fiskar att räcka åt 5000 pers.

Efter kyrkan gick vi hem och tog det lugnt i ett par timmar. Sedan, runt fyratiden, skjutsade Dori mig och Alisha ut till Kais hus i North Meadows. Hans riktiga mamma och lillebror Jan är nämligen på besök och hans värfamilj hade ordnat en liten sammankomst för oss och några vänner till familjen. Vi som var där var jag, Alisha, Sonja, Dani och Sam. Kais områdesrepresentant Mark, som var med på Vancouuverresan, kom också förbi en sväng och det var kul att träffa honom igen. Vi hade en väldigt trevlig eftermiddag/kväll med mycket god mat och trevligt sällskap. Det var riktigt roligt att få träffa Kais riktiga familj, och hans värdfmailj med för den delen.

Så, det var min vecka det. Hoppas att ni har det bra och njuter ordentligt av ert påsklov!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar