måndag 16 april 2012

En lyckad helg

Hej!

I fredags var det fredagen den trettonde och igår/idag var det 100 år sedan Titanic sjönk. Jag hoppas att ni trots detta har haft en bra helg. Min helg har varit väldigt bra, men innan jag berättar om den ska ni få en kort rapport om skolveckan.

I skolan den här veckan har de börjat med någonting som kallas för late blitz och som de tydligen kör varenda vår. Detta innebär att om man är sen till någon av lektionerna efter lunch (och det spelar ingen roll hur sen man är - kommer man efter att klockan ringer är man körd) måste man gå ner till biblioteket och skriva på en lapp innan man får återvända till klassrummet. Helt ovetande om detta stod jag i tisdags och pratade med Sonja vid vårt skåp (som ligger fem meter från klassrumsdörren) någon minut in på lektionstiden. När jag sedan begav mig mot klassrummet fann jag dörren stängd och när jag prövande ryckte i handtaget skakade min lärare bara på huvuded åt mig. Självklart var det låst, och självklart tänkte hon inte släppa in mig. Så det var bara att, tillsammans med ett förvånansvärt högt antal andra elever, bege mig ner till biblioteket och skriva på min egen dödsdom. Nåja, dödsdom är kanske att ta i, men är man sen två gånger (dvs en gång till för min del) måste man gå till Thursday school, dvs stanna kvar efter skolans slut en torsdag. Och eftersom jag absolut inte tänker låta det hända får jag allt se till att komma i tid till lektionerna i fortsättningen. Inte för att jag brukar komma försent, men går man till Timmy's (där kön ibland sträcker sig ända utanför byggnaden) kan det ibland vara svårt att hinna tillbaka innan klockan ringer...

I torsdags efter skolan gick jag till young associates som vanligt. Det börjar dra ihop sig till själva utställningen som vi planerat hela året, vilket är rätt spännande. De senaste veckorna har vi jobbat på en affisch som vi ska sätta upp på skolor, på stadsbiblioteket och andra ställen runt om i staden för att låta folk få veta om utställningen. Men eftersom personen som skulle fixa de sista detaljerna på affischen i datorn hade varit sjuk och jag och Jenna var de enda som dök upp till konstgalleriet i torsdags (Alisha satt barnvakt igen) jobbade vi inte på affischen utan vi fick i stället vara försökskaniner för ett projekt som konstgalleriet ska genomföra på sin familjedag. Vi fick skapa en speciell typ av indisk konst där man använder sig av klara färger och mönster. Det är svårt att förklara men jag lovar att ladda upp en bild av mitt lilla konstverk när jag är klar. Kul var det i alla fall.

Torsdagkvällen ägnade jag åt att laga den traditionella broccolisalladen, vilken jag sedan också åt till middag. Dessutom innebar detta att jag slapp förbereda min lunch för fredagen senare på kvällen (börjar bli lite trött på att behöva göra min lunch varenda kväll. Detta får mig verkligen att uppskatta den svenska skolmaten).

I fredags morse åkte jag och Dori och simmade som vanligt. Vi lyckades komma iväg i tid den här gången och var i vattnet redan tjugo över sex, så det blev 2500 meter för min del, vilket är mer än vad jag hunnit med de senaste veckorna. Skoldagen förflöt sedan som vanligt (var givetvis i tid till alla lektioner), och jag kan konstatera att jag fattat rätt beslut om att hoppa av min filmkurs. Inte för att det är en dålig kurs, det är helt enkelt inte min grej, och att sitta och i stort sett inte göra någonting en timme varje dag gör mig väldigt rastlös.

I fredags kväll kom Laura över från Vanderhoof (Fabia var tyvärr upptagen med teaterrepetitioner och kunde inte följa med) och vi åkte över till Luis hus för att chilla med några av de andra utbytesstudenterna. Förutom mig och Laura var även Dani, Meagan, Luca, Marvin, Sonja, Robin, och en tjej från Italien som heter Arianna där. Och så Luis och Jen förstås (Jen är Luis värdsyster). Vi hade en trevlig kväll på nedervåningen i deras hus och i inomhusbadtunnan, och Sonjas föräldrar skjutsade oss hem strax efter midnatt.

Laura sov över hos mig och åkte hem vid lunchtid på lördagen. Resten av dagen ägnade jag åt (liiite) läxor (bara i form av läsning dock, man får ju inte ta ut sig fullständigt), diverse småsysslor samt en löptur bort till universitetsbacken tillsammans med Dori. Sedan blev det en snabbdusch och göra mig i ordning innan Dori skjutsade mig bort till Boston Pizza. Det var nämligen Melissas (hon som är från Colombia men som inte är en utbytesstudent) födelsedag idag och vi hade bestämt oss för att gå ut och käka födelsedagsmiddag. Vi åt en god (men stark) förrätt och beställde sedan in en stor och en mediumpizza att dela på.

Luis, Dani och födelsedagsbarnet Melissa

Martin och jag

Mmmmm...

Här är det sed att födelsedagsbarnet får en gratis efterätt från restaurangen, och Martin hade givetvis sett till att detta inte glömdes bort.

Happy 18th birthday!

Efter middagen blev vi alla upphämtade av Melissas mamma. Hon hade nämligen ordnat en överraskningsfest för Melissa och bjudit in oss. Så jag drog en ursäkt om att min värdmamma inte kunde hämta upp mig förrän om en timme och frågade om det var okej om jag följde med hem till henne en stund. Luis sa väl något liknande och Dani och Martin hade redan bestämt att de skulle sova över hos Melissa. Så vi åkte alltså hem till henne (jag fick chansen att prata lite spanska med hennes mamma och fick faktiskt komplimanger på min brytning. Fast lite stakigt kändes det allt och jag sa inte särskilt mycket mer än att vad jag hette och vart jag är ifrån. Hehe, min spanska är under allvarligt förfall...), och när vi gick ner på undervåningen var det pyntat och fullt med folk som skrek happy birthday. Melissa hade inte anat någonting och blev väldigt överraskad, men glad. Det droppade in mer folk allteftersom, vi käkade tårta (som om jag inte var tillräckligt mätt redan från middagen), spelade dart och dansade till sydamerikansk musik. Och hela tiden pratades det spanska och engelska om vartannat. En väldigt trevlig och lyckad kväll med andra ord!

I morse vaknade jag tidigt och åkte till gymmet med Dori för att gå till ett styrkepass. Sedan blev det en snabbdusch hemma innan vi åkte iväg till kyrkan. Gudstjänsten idag var lite speciell. Det var nämligen barnen från kids church som höll i gudstjänsten, vilket innebar mycket sång och dans och en annorlunda predikan som innefattade ett par pizzor, en burk full med nudlar och en sten.

Eftermiddagen ägnades bland annat åt skype med saknade mormor och ett besök på Costco, och senare på kvällen hade vi volleybollträning (min första träning på alldeles för länge). Träningen gick förvånansvärt bra även om jag till och med hade större problem än vanligt med mina servar.

Just nu är jag lite småirriterad eftersom jag just ägnade en halvtimme åt att göra min lunch inför i morgon innan jag insåg att vi ska baka paj i morgon på culinary arts. Vilket betyder att jag inte alls behöver ta med mig någon lunch. Surt, men inte något jag kan göra något åt direkt.

Hur som helst, i morgon väntar skola igen och sängen kallar på mig från nedervåningen.

Hare bäst, kram!



Ps. Jag kan stolt meddela att jag nu har min slutgiltiga balklänning i garderoben. För att inte förstöra överraskningsmomentet för er därhemma tänker jag dock inte tala om vilken jag valt. Ni får helt enkelt vänta en knapp månad och se. Ha!

1 kommentar:

  1. Meeeeh! Busigt. Spännande med bal iallfall, hihi, hoppas på många bilder! Pok

    SvaraRadera