torsdag 5 april 2012

Rollerskating

Hejsan!

Så var våren över då. I måndags var det mestadels molnigt och hur blåsigt som helst och igår snöade det hela dagen. Och även om det var sol idag och det mesta av snön har smält bort igen så förvandlades Prince George återigen till en vintervärld igår. Men det är ju trots allt april, så vad annat kan man förvänta sig än aprilväder?

I måndags på film & television var Luis fortfarande inte tillbaka, så jag fick en ny partner och vi satte igång att planera vårt nästa projekt: en reklamsnutt. Han verkar väldigt inne på det här med film så jag lät honom helt enkelt ta tyglarna. Vilket resulterade i att vi ska göra en reklamfilm med temat Minecraft. Som för alla er icke-spelnördar är något slags datorspel. Vi får väl se hur detta går. För övrigt kan jag tala om att jag inte står på särskilt god fot med min lärare just nu eftersom jag blivit påkommen på facebook alldeles för många gånger. Hehe.

På culinary arts den här veckan har vi fortsatt vårt påsktema. I går tisdag bakade vi en brödkorg. Nej, inte en korg som vi fyllde med bröd, utan en korg av bröd:


Tadaa!
På engelskan har vi nu börjat läsa boken The Road av Cormac McCarthy och på journalism har vi ägnat sammanlagt över en helt lektions tid ute i the canyon eller i korridorerna med att ta bilder till årsboken. Och prata med alla som har håltimme förstås...

I måndags följde Kais lillebror Jan med honom till skolan och under lunchen gick vi till Timmys. Men kön där visade sig vara alldeles för lång, så vi gick till Subway i stället. Knappt hade de andra fått sina subs innan jag, Sonja och Robin var tvungna att springa tillbaka till skolan. Vi hade nämligen erbjudit oss att jobba med att servera lunch för skolans aboriginal departments lunchprogram. Så efter att ha fått en genomgång i måndags var vi där idag och serverade lunch. Inget jättespännande precis, men det är i alla fall vad jag kommer att ägna mina onsdagsluncher åt i fortsättningen.

I går efter skolan gick vi i snöstormen ner till Parkwood för en fika på Second cup. Tanken var att vi skulle hinna träffa Jan och Kai en gång till innan de åkte ner till Vancouver. Men eftersom de inter var i skolan (den lilla skolkarn) och ingen smsade Kai så blev det bara jag, Sonja, Dani, Robin och Sam till slut. Vilket inte var så dumt det heller. Efteråt fick jag skjuts hem (det snöade fortfarande och var riktigt ruskväder) an Sonjas föräldrar och senare på kvällen hade vi volleybollmatch. Efter tre uteblivna träningar var formen rent ut sagt riktigt sopig, inte bara för mig utan för större delen av laget, och vi förlorade alla tre set. Att vi spelade mot ett killag i vår ålder kan ju också haft något med saken att göra, men det kändes riktigt surt ändå.

Idag efter skolan körde Alisha oss hem och jag lagade till en bönsallad till middag. Den blev faktiskt riktigt god om jag får säga det själv. Sedan åkte vi alla fyra till yoga, för första gången på alldeles för många veckor. Jag har på det hela taget varit alldeles för dålig på att gå till gymmet på sistone, vilket delvis beror på en annalkande förkylning men mestadels på ren lathet. Detta måste det bli skärpning med. Yoga kändes hur som helst väldigt bra.

Men nu till huvudhändelsen den här veckan. I måndags efter skoldagens slut stannade jag, Alisha, Bryn och NoeLani i skolan till runt halv fem sådär. Sedan var det dags att sätta en sedan länge planerad plan i verket: åka rullskridskor i skolan! Vi satte oss i änden av vår korridor och satte på oss våra rullskrodskor. Redan vid det här laget kom det ett par lärare förbi och frågade om vi verkligen tänkte åka rullskridskor i skolan. Min journalismlärare kom till och med ut och tog några bilder av oss. Någon som var mindre glad över vårt lilla upptåg var städerskan, som strängt förbjöd oss att åka i den korridor hon just höll på att städa. Detta var svårtolkat (gällde det resten av skolan också eller bara just den korridoren?) men som de snälla flickor vi är bestämde vi oss för att gå ner på nedervåningen i stället. Problemet var att för att komma någonvart därifrån skulle vi vara tvungna att åka förbi receptionen, och vi hade en känsla av att de inte skulle vara så förtjusta över att vi åkte rullskridskor inne i skolan.


Bäst som vi stod där och försökte bestämma oss för vad vi skulle göra vinkade några lärare varnande åt oss att rektorn eller folk från receptionen var på väg åt vårt håll. Så vi flydde ut utomhus och åkte runt skolan för att komma in på andra sidan och på så vis nå en annan korridor utan upptäckt. Sen fortsatte vi i liknande stil i någon halvtimme: spana runt hörnen efter städerskan, spurta nerför korridorerna och då och då gömma oss i något av trapphusen.

NoeLanis retrorullskridskor



Gömmer oss i trapphuset

T-rex
De lärare vi stötte på bara skrattade och var riktigt coola med saken medan städerskan å andra sidan verkade väldigt upprörd. Vi fick senare reda på att hon och rektorn varit uppe på plan två och letat efter oss medan vi gömde oss i motsatta änden av skolan. Hahaha!

När skolan var helt tom på elever och i stort sett tom på lärare också vågade vi oss ut i the canyon. Vi hittade en elev som vi bad filma oss och ta lite bilder. Här är mer dokumentation från vårt lilla äventyr:







Till slut stötte vi i alla fall på städerskan och då var det slut på det roliga. Varför hon var så arg förstår jag inte riktigt, det är ju inte precis så att det står i skolans regler att det är förbjudet att åka rullskridskor. Men men, eftersom vi inte var ute efter trubbel så lyssnade vi på henne, tog av oss skridskorna och lämnade byggnaden.

Dagen efter blev NoeLani kallad till rektorns kontor och fick en tillsägelse om vår lilla incident. Tydligen hade rektorn sett oss men bara känt igen NoeLani, och därför var hon den som fick skulden. Men eftersom han vet att hon, och vi andra, inte är några bråkstakar så lät han saken bero utan att vara särskilt upprörd. Att ha ett bra rykte kan sannerligen vara bra ibland. Och sedan var ju hela grejen faktiskt ganska så oskyldig också, jag menar, det var ju bara lite rullskridskåkning.

Hur som helst, sammanfattningsvis en väldigt rolig eftermiddag som bjöd på många skratt! Och en check-off på min bucket list!

Jag önskar GLAD PÅSK till er alla. Hoppas att den för med sig solsken, vårväder och en väldans massa påskgodis så att jag inte är den enda som tjockar mig! Kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar