torsdag 12 april 2012

Easter

Hej där!

Jag hoppas att ni alla har haft en väldigt bra påskhelg! Det hade i alla fall jag, även om den var relativt lugn. På påskdagen gick vi till kyrkan som vanligt. Gudstjänsten var väl i princip som vilken gudstjänst som helst, självklart med en påskpredikan och nattvard. Alla barnens konstverk från art day finns nu uppsatta i kyrkan till försäljning genom tyst auktion för att samla in pengar till kyrkans food bank. Så under kafferasten gick jag runt och spanade in dem alla, och det finns faktiskt några riktiga guldkorn bland dem.

Efter kyrkan åkte jag, Dori och Kaitlin ut till Doris systers hus som ligger en tjugo minuters bilfärd utanför Prince George. Vi grillade korv på gräsmattan (medan alla snö inne i stan nu har smält har de fortfarande någon meter snö därute på landet) och åt chili con carne och traditionellt ukrainskt bröd. Sedan gömde jag och Kaitlin choklad åt Alisha och Katlins kusinbarn som är tre och fem år gamla. Och det var inga små mängder choklad heller - uppfarten var full av färgglada små ägg och guldkaniner. Det var ett riktigt nöje att sedan titta på när barnen fick leta efter dem och fylla sina plastkassar fulla av choklad. Faktiskt gjorde det oss så sugna på en äggjakt att jag och Kaitlin bad Dori och hennes syster att gömma några ägg åt oss. Så vi gick runt till andra sidan av huset medan de gömde våra ägg på ganska så mycket klurigare ställen än de vi just gömt. Men som de proffs vi är (och med lite hjälp av gömmarna själva) hittade vi ganska så snart alla trettio ägg. Och som den glupska människa jag är hade jag ätit upp nästan alla redan innan vi kommit hem...

På måndagen steg jag upp relativt tidigt, och efter att ha ägnat förmiddagen åt städning begav jag mig till gymmet för att gå till deras styrkepass. Efteråt mötte jag upp med Katie och Bryn och vi spelade volleyboll i ett par timmar. Eller snarare, vi ägnade en timme åt att reda ut huruvida gympasalen faktiskt var bokad av basketspelarna som påstod så samt att hitta och sätta upp ett nät, och sedan spelade vi i en timme. Det var skönt att kunna träna lite efter att ha missat en väldans massa träningar på sistone på grund av lov och deubbelbokningar. Dessutom hade vi ju en match som vanligt på tisdagen, så det var bra att få lite spel i mig innan dess.

När vi spelat klart gick jag hem igen och lagade till en grönsaksgratäng till kvällens stora påskmiddag. Dori hade bjudit över sin syster med make, deras dotter med make och barn samt Doris pappa. När bordet väl var dukat fanns där all möjlig sorts mumsig påskmat: allt från kalkon, skinka och "stuffing" till piroger, mer ukrainskt bröd, potatisos, "gravy", tsatsiki och en väldigt god variant av Doris broccolisallad. Jag åt tills jag bokstavligen inte kunde få ner en tugga till, och sedan klämde jag ner Alishas underbart goda citroncheesecake med pepparkaksbotten i efterättsmagen.



Så småningom började gästerna dra sig hemåt, Alisha och Kaitlin åkte tillbaka till deras pappas hus och jag och Dori blev kvar med disken. Sedan blev det en relativt tidig sänggång eftersom skola väntade på tisdagen.

Inte mycket har hänt i skolan de senaste två dagarna. På culinary arts har vi bakat fruktpaj (ananas i mitt och Danielas fall), och jag och Daniela gjorde en väldigt gullig liten minipaj som jag tyvärr inte har någon bild på. Här är i alla fall vår riktiga paj:


På film & television har jag som vanligt inte gjort ett dyft, förutom att ha fattat beslutet att faktiskt hoppa av kursen. Klassen ger min inte allt lika mycket som jag skulle kunna få ut av en håltimme, både eftersom jag kan göra läxor under ett hål och eftersom jag kan gå till gymmet den dagen vi har dubbelblock. Att Daniela och Kai och diverse annat folk också har håltimme under block fyra skadar ju inte heller. Och eftersom jag i nuläget faktiskt tar en mer kurs än jag behöver så tycker jag faktiskt att jag förtjänar ett hål.

På engelskan har vi nu börjat läsa pjäsen The Crusible. Och läsa den är faktiskt precis vad vi gör - alla i klassen har fått en roll tilldelad sig och sedan kör vi högläsning för hela slanten.

I går efter skolan hade min områdesrepresentant sammankallat ett möte med alla sina utbytesstudenter för att författa de månatliga rapporterna samt bestämma vad vi ska hitta på under de kommande månaderna. Vi träffades på Second Cup och hade en väldigt trevlig fika måste jag säga. De som var där var jag, Dani, Timothy, Marvin, Luca, Daniel och Henry. Plus Martin förstås, även om Shirley inte är hans area rep. Vi bestämde bland annat att vi ska ha en spelkväll/grillning/sleepover hos Shirley, att vi ska gå ut och käka middag tillsammans och att vi ska spela paintball. Ser fram emot allt detta!

Som av en händelse råkade Jen (en tjej i min engelska som var utbytesstudent i Australien förra året och som var på Marikas fest förra veckan) vara där med sina kompisar, som också hade varit hos Marika och som jag pratat en del med. Så efter en stund flyttade jag över till deras bord och vi hade en väldigt trevlig pratstund innan vi bröt upp och en av dem skjutsade mig hem.

På kvällen var det så dags för volleybollmatch. Och även om vi spelade relativt bra hjälpte det inte eftersom vi spelade mot ligans förmodligen bästa lag. Så det blev en svidande förlust med fyra set mot noll (vi spelade ett extra set). Vi har nu förlorat minst fem matcher i rad och det börjar bli lite deprimerande. Dessutom har vi bara en vanlig match kvar för säsongen, plus slutturneringen. Så nästa vecka blir det till att vinna!

Idag var jag riktigt hurtig och gick ut och sprang före skolan. Runt sex km blev det och det kändes faktiskt otroligt bra! Efter skolan gick jag dessutom till gymmet igen med Alisha och Dani (la visst på mig ett par kilo under påsken, hehe) till deras bosuklass, som visade sig vara förvånandsvärt tuff. Sedan blev det till att skynda mig hem, byta om och sedan promenera bort till PGSS för en orkesterkonsert. Det var folk från alla PG:s skolors ensembleklasser som spelade, och de var väldigt duktiga! Sedan fick jag skjuts hem då det efter många dagars solsken och värma börjat regna. Lite synd måste jag säga, men då jag kunde gå hem från gymmet i shorts och t-shirt tidigare idag ska jag faktiskt inte klaga på våren än så länge.

Saknar er alla! Kram!

1 kommentar:

  1. Efterrättsmagen, vilket fantastiskt bra (och användbart) ord!!!

    SvaraRadera