lördag 14 januari 2012

Winterfest

Hallå där!

Så var det fredag igen, och inte vilken fredag som helst utan fredag den trettonde... Som faktisk har varit en riktigt bra dag, vilket jag strax ska berätta mer om. Men först en sammanfattning av veckan som gått:

Måndagen var i princip en helt vanlig dag utan att något särskilt spännande hände. Samma sak med tisdagen, med undantaget av att jag, Dani och Faith-Hanna, en tjej som går på Duchess och som jag träffade på Meagans julfest, gick till gymmet. Vilket kanske inte är så hemsk spännande när allt kommer omkring... Åtminstone inte för er. Hur som helst, det var i alla fall så jag spenderade min tisdagseftermiddag.

I onsdags efter skolan skyndade jag mig hem (slapp gå till ett tråkigt möte som alla andra grade 12-elever var tvungna att gå till. Att vara utbytesstudent har sina fördelar!), slängde i mig lite nudlar och promenerade sedan i rask takt till PGSS (Prince George Secondary School), där jag mötte upp med Martin. Innan deras klocka ringde ut för dagen hann jag med att gå runt och titta lite i skolan (och gick nästan vilse på köpet), och jag drog snabbt slutsatsen att Duchess Park är en väldigt väldigt fräsch och ny skola i jämförelse. Inte för att PGSS var skabbig på något sätt, men det syntes helt klart att skolan är ganska mycket äldre än DPSS. Och att den har ganska många fler elever (runt 2000  mot DPSS ca 1000) fick jag erfara när jag försökte klämma mig fram i korridoren efter att det ringde ut...

Hur som helst, vad jag skulle komma till är att jag och Martin sedan gick hela vägen till the Aquatic Centre för ett simpass. Min area rep har nämligen organiserat ihop en "Shecana Swim Club" som är öppen för alla intresserade men kanske mest riktar sig till Martin, mig och Daniela. Eftersom Daniela den tråkmånsen inte ville gå och simma i onsdags så blev det bara jag och Martin som dök upp. Runt 3 km hann vi i alla fall simma innan jag var tvungen att skynda mig och gå och byta om för att sedan bli upphämtad och åka raka vägen till yogan på The Y. Vanligtvis gillar jag verkligen yoga, eftersom det är en lagom blandning mellan styrka och stretching, men den här gången hade vi en vikarierande instruktör vars övningar mer eller mindre allihopa på något sätt lyckades göra ont här och var i min extremt oviga kropp. På det hela taget var det ändå ett okej pass, och efter det åkte vi till Costco för lite mathandling och, såklart, provsmakning av allt möjligt smått och gott!

I går hände också något speciellt, denna gången under lunchtid. Entreprenörsklassen, som Alisha förresten läser, hade nämligen ordnat "Winterfest", ett lunchparty i skolans kanjon, som det stora öppna utrymmet i skolans mitt kallas. Aktiviteterna som erbjöds var bland annat X-box Connect dansspel, rockringar och pajkastning på skolans lärare, och där fanns massor av mat och dryck att köpa, till exempel varmkorv, hamburgare, popcorn och snow cones, dvs en slags slush, som Alisha sålde. Här är lite bilder:

Sonja rockar loss

Luis från Venezuela var ansvarig för "gissa
antalet jelly beans"

Och hon dansar loss

Min blivande engelskalärare får en paj i ansiktet...
Trots att lunchen egentligen är alldeles för kort för sådana här event (den är bara ynka 45 minuter) så var det lyckat, och enligt Alisha tjänade deras klass ihop runt 400 dollar!

Under torsdagens ceramicslektion fick jag äntligen chansen att prova på att dreja en vas/skål eller vad man nu ska kalla det. Det var faktiskt otroligt kul, om än svårt (och kladdigt!), och något jag definitivt vill göra igen!

I torsdags eftermiddag gick jag och Alisha som vanligt till Young Associates. Denna gången fick vi och Mercedes skjuts av Maya. Jag måste erkänna att jag kände mig riktigt cool när vi gled fram på gatan i hennes otroligt charmiga lilla blåa bil. På Young Associates jobbade vi sedan med ett litet sidoprojekt, eftersom det inte finns mycket att jobba på med elevutställningen just nu. Projektet består av att välja ut en målning föreställande en människa, och sedan ersätta personens ansikte och händer med fotografier av ens eget ansikte och händer. Resten av målningen återskapas sedan på skrapapper (eller var det nu kallas). Låter det rörigt? Här, en bild kanske hjälper:



Torsdagskvällen spenderades hemma med lite socialsplugg och sedan filmen Pojken i randig pyjamas, en fantastiskt bra men väldigt deprimerande film. För er som inte sett den, se den

I morse var det dags att bli hurtig igen - jag och Dori samt en av Doris kompisar åkte och simmade på morgonen innan skolan. Ytterligare 3 km blev det alltså för mig den här veckan, och när jag väl tagit mig upp från min varma sköna säng och ner i bassängen var det faktiskt riktigt skönt! Dessutom höll det mig pigg hela dagen!

Dagens novice chef-lektion ägnades åt ett studiebesök på BC:s motsvarighet till Konsum (en dyr butik nära dig) - Save on Foods. Där fick vi gå runt i affären medan en dietist pratade om hur man gör hälsosamma och prissmarta val när man handlar mat. Sedan fick vi i par uppgiften att hitta matvaror till en nyttig och balanserad måltid för fyra personer för max 10 dollar. Inte det lättaste kan jag säga, men jag och Vanessa bestämde oss till slut för en quinoasallad med spenat, pecannötter och fetaost (som ensam kostade oss nästan halva vår budget). På det hela taget var det en riktigt rolig och lärorik lektion (jag lärde mig till exempel att jordnötter är nyttiga (i rimliga mängder såklart) och att frysta grönsaker är nyttigare än importerade färska).

Efter skolan idag gick jag, Dani och Sonja till Second Cup för en fika. Där träffade vi vår area rep, och pratade lite med henne. Jag drack en "butter pecan latte", vilket var väldigt väldigt gott om än egentligen alldeles för sött. Hur som helst hade vi en väldigt trevlig eftermiddag!



I morgon väntar städning, gymbesök, eventuellt en fika till och på kvällen blir det sleepover med Alisha och några av hennes kompisar. Ska bli kul!

Hoppas att ni får en bra helg!

Saknar er! Kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar