måndag 9 januari 2012

Ukrainian Christmas

Hallå där!

Igår var det alltså dags för julafton igen. Eftermiddagen ägnades för min del åt att baka lussebullar som det svenska bidraget till det ukrainska firandet. Kesellan fick bytas ut mot keso och jästen mot torrjäst, och inte hade jag tillgång till vare sig mortel för saffranet eller pensel att pensla bullarna med. Men man tager vad man haver, och resultatet blev riktigt bra om jag får säga det själv!





Runt fem bar det av till Doris pappa för julafton. Fråga mig inte varför ukrainsk julafton firas den 7e januari, för det har jag ingen aning om. Vad jag däremot vet med säkerhet är att det är en mycket trevlig tradition som den här familjen har hållit vid liv! Försök inte heller få mig att räkna upp namnen på alla som var där, eller hur de allihopa är släkt med varandra. Många var vi i alla fall, bland annat Doris pappa, syster med make, son, dotter, svärson och barnbarn, Doris ena bror, och så ett antal bror/systersöner/döttrar, barnbarn samt svärsöner och svärdöttrar. När alla var på plats, fördrinken var drucken och maten framdukad satte vi oss till bord för att avnjuta den bästa måltiden jag har haft på mycket länge (ja, det var till och med bättre än juldagsmiddagen!).
Kaitlin, jag och Alisha före middagen

Fördrinken, en slags juice med ananasbas samt hallon. Och
jag kan försäkra er att den var godare än vad den ser ut!

Piroger!

Stuffing, haricots verts, potatismos, kalkon, lingonsylt
(importerad ända från Sverige), senap, majs, skinka, nalesniki
(ett slags crepes med kanel), sweet & sour fläskgryta (himmelskt
god), gräddfil, kåldolmar med ris, bacon och tomatsås, korv samt
en grönsallad. Förutom detta och pirogerna fanns även devilled
eggs, som var lika goda som vanligt!

Första portionen


Det fanns bokstavligt talat hur mycket mat som helst, och då ska vi inte ens tala om alla efterätter! Allt var hur som helst underbart gott, och jag behöver väl knappast nämna att jag åt tills jag inte kunde få ner en tugga till!

Efter middagen förflyttade vi oss ner i källaren för en gammal ukrainsk tradition. Förr i tiden, när fattiga familjer inte hade råd att köpa så många och dyra julklappar löste de det genom att gömma klapparna i höstackar. Barnen fick sedan leta rätt på dem, och den/de klappar var och en hittade var deras. I brist på höstackar användes här i stället strimlat papper, och varje barn (den över åldersgränsen är satt till tretton år) hade sin egen hög fullproppad med små presenter och mängder av godis. Förväntan var på topp, och när barnen väl fick börja kastade de sig ner på knäna och slängde papper omkring sig i sin iver att hitta presenterna. Efter ett tag utbröt totalt papperskrig, inte bara bland barnen utan mellan oss alla. Kort sagt en väldigt rolig tradition, både för barn och vuxna!

Kaitlin, Dori och de andra förbereder höstackarna
Klara, färdiga, GÅ! 





När allt papper så småningom var upplockat var det dags för de vuxnas julklappslek. Reglerna var sådana att alla hade med sig en julklapp värd 15-20 dollar (jag hade köpt en lila scarf), sedan fick alla dra ett nummer mellan ett och antalet deltagare (tror att vi var sexton stycken). Nummer ett börjar med att välja en julklapp ur högen och öppnar den. Personen med nästa nummer får sedan välja mellan att stjäla ett öppnat paket eller öppna ett nytt. Om ens present blir stulen får man i sin tur välja om man vill stjäla eller välja ett nytt paket från högen. Det är alltså bäst att ha det högsta numret eftersom man då i princip kan se alla presenter och välja och vraka, och sämst att ha nummer ett. När en klapp blivit stulen två gånger är den dock säker och kan inte bli stulen mer.

Jag hade nummer 13, vilket måste betraktas som ganska bra. Alisha, som hade nummer nio och som visste vad som fanns i mitt paket valde scarfen, och även om jag verkligen gillade den så kändes det lite fel att stjäla sin egen julklapp. Därför valde jag ett paket med välbekant form: en bok (jag försökte undvika stora paket eftersom de kan bli lite svåra att få med sig hem till Sverige). Det visade sig vara en kokbok, och jag fick behålla den ända tills leken var över. Nöjd! Kaitlin fick en massagemaskin och Dori ett set med ungsformar.

Julkapparna innan leken började
Min klapp! Dessutom fick alla en bonusklapp
från Alisha och Kaitlins morfar, jag fick en
snigel från Kuba

Vi bröt upp runt åtta eftersom Doris bror var tvungen att åka in och jobba och eftersom Alisha skulle på en födelsedagsfest. Jag, Dori och Kaitlin ägnade resten av kvällen åt att spela spel, bland annat Dutch Blitz, Yatzy och Trouble, motsvarigheten till vårt Fia med knuff.

Idag söndag har vi varit i kyrkan som vanligt, och jag fick äntligen chansen att ge Dorothea receptet på chokladbollar. Jag tog nämligen med mig dem till en av våra Sun Stand Still-träffar och hon älskade dem! Dessutom gick jag och Dani och simmade på Aquatic Centre. Hela 4100 m blev det, vilket är ganska så imponerande med tanke på att jag inte simmat ett ordentligt pass sedan i juni. Träningen avslutades med en stund i bubbelpoolen och ångbastun. Mycket trevligt!

Väl hemma (fick skjuts hem med Danis värdmamma som förbarmade sig över mig och räddade mig från en 40 minuter lång promenad i regnet) bestod middagen av rester från gårdagen (kommer att kunna leva på de resterna hela nästa vecka, så mycket mat tog jag med mig hem). Eftersom leadership väntar i morgon blir det snart till att gå och göra min lunch och sedan krypa i säng. Först väntar dock lite läxor eftersom jag har ett arbetsblad på andra världskriget att göra klart!

Saknar er!
Puss!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar