söndag 11 december 2011

Colombiano

Hej!

Veckan har som vanligt varit väldigt upptagen, men i många avseenden också väldigt lyckad. På måndagskvällen gick jag och värdfamiljen och såg Duchess Park Christmas play, som i år var en musikaltolkning av Charles Dickens En julsaga. Pjäsen överträffade helt klart mina förväntningar - tolkningen var genomarbetad, sångerna väl framförda (Timothy från Tyskland var förresten med i kören), rekvisitan verklighetstrogen, ljussättningen kanon och inte minst så var skådespelarna fantastiskt duktiga, speciellt killen som spelade Mr Scrooge. Helt klart värt de sju dollar som biljetten kostade!

I tisdags, efter att ha haft cheerleading efter skolan (eftersom Condor Classics, där vi ska göra vårt stora framträdande för säsongen, är i antågande hade vi träning nästan varje dag den här veckan, plus ett antal lunchträningar) var det dags för mig att tömma mitt rum och flytta in i Alishas. Anledningen: Andrés från Colombia kom för att bo hos oss i tio dagar medan hans värdfamilj är bortrest. Andrés är fjorton och under de dagar som har gått sedan han kom hit har vi hunnit lära känna varandra en del och jag har lärt mig ett och annat om Columbia, tex att det bor sju miljoner personer i huvudstaden Bogotá och att katt är det överlägset vanligaste husdjuret. Samt att de inte äter marsvin, till skillnad mot folk i Ecuador. Jag har även gjort några tappra försök att prata lite spanska med Andrés, något som orsakade en hel del skratt och förvirrade ansiktsuttryck från hans sida. Likaså resulterade mina försök att höra och förstå sångtexterna på hans iPod i att han förmodligen inte tror mig när jag säger att jag har läst spanska i hela fem åt. Efter fem år av spanska kunde man ju tro att jag skulle vara hyffsad, men här är beviset på att så inte är fallet. Lite nytta har jag dock haft av spanskan, främst när det kommer till ord som Andrés inte kunde på engelska men som jag kunde hjälpa honom att översätta.

I onsdags följde jag, Alisha och Andrés med Dori till UNBCs alumniförenings julfest som hölls i Exploration Place. Exploration Place är en blandning av museum och upplevelsecenter för barn, lite som Tom Tits fast i mindre skala. Hur som helst så fanns det väldigt mycket godsaker på festen och jag åt såklart alldeles för mycket (det här går bara utför...). Något som var särskilt gott var de så kallade Nanaimo bars, en äkta kanadensisk specialitet med ursprung i Nanaimo på Vancouver Island. När vi tröttnade på att äta (läs: var så mätta att vi ville kräkas) gick jag, Alisha och Andrés runt i muséet och provade alla experiment/lekar/prova-pågrejer som fanns där. Förutom mer vetenskapliga aktiviteter tittade vi även på en tecknad kortfilm för barn som tydligen alla ungdomar i Prince George såg när de var små:



I förrgår på leadership började vi titta på filmen Pay it forward. En helt underbar och väldigt inspirerande film - om ni inte har sett den, se den!


Efter skolan skippade jag cheerleadingträningen för att gå till Young Associates som vanligt. Där målade jag klart jag min pizzakartong (kartongerna ska sedan, innehållande kanvasstycken och inbjudan till elevutställningen, skickas till skolorna i Prince George med omnejd).

Min pizzakartong. Out of Tune är namnet på utställningen


Senare på kvällen gick jag och Alisha till gymmet, vilket var behövligt efter att inte ha tränat på ett tag. När vi väl kom hem och hade duschat och gått och lagt oss låg vi och pratade en bra stund innan vi somnade. Det är faktiskt riktigt trevligt att dela rum med någon, även om det orsakade oss lite problem under veckan, särskilt de dagar jag hade leadership, eftersom jag i regel går och lägger mig samt stiger upp en bra stund före Alisha.

I går (fredag) var det dags för ännu en sleepover hos min area rep Shirley. Eftersom vi skulle ta med något att äta blev det till att baka chokladbollar igen (börjar bli värsta experten vid det här laget). Innan Dori skjutsade mig dit ut (Shielry bor mitt ute i ingenstans) åkte vi till Costco för lite turbohandling. Till min stora besvikelse hade de inte alls lika många provsmakningar som vanligt, bara en fyra fem stycken.

Väl hos Shirleys hade vi en riktigt rolig kväll/natt. De som var där var det vanliga gänget - Dani, Martin, Julie, Luca, Marvin, Henry, Alba, Luzi, Daniel och några till. Ett ovanligt men välkommet tillskott denna gången var dock Kai, som vanligtvis inte kommer på några av Shecanas event. Hur som helst, det här är lite av det jag gjorde under kvällen/natten:

  • äta mängder av de goda kakor som folk hade tagit med
  • grilla marshmallows vid brasan nere på stranden
  • åka snowboard nerför sluttningen ner mot sjön (så gick det alltså till när jag provade snowboarding för första gången)
  • bada i jacuzzin och rulla mig i snön (kallt!)
  • sitta och lyssna på spanska och tyska konversationer
  • bli lurad att äta världens äckligaste superstarka habanerochips (som fick mig att må illa i över en halvtimme efteråt)
  • spela siffran med Dani och ett par killar från Columbia
  • titta på när Daniel, Kai, Marvin och Luca åt extremt (och då menar jag EXTREMT) starka hot chicken wings
  • samt att prata om allt mellan himmel och jord.
Vi gick inte och lade oss förrän runt halv 6 på morgonen, och steg upp fyra timmar senare för att äta pannkakor och sedan åka hem. Här är några bilder från kvällen:

Dani och Martin med hundarna Bella och Lucy



De avskyvärda habanerochipsen

Såsen som Shirleys man använde till kyckling-
vingarna. Etiketten varnade för att chilin i
såsen var 500 gånger starkare än jalapeño...
Hyffsat starkt med andra ord!

Killarna innan de insåg hur starkt det faktiskt var...

... och efter att ha insett det
Efter att jag kom hem i morse serverades det crepes med yoghurt och blåbärssås alternativt glass och blåbärssås alternativt glass och jordnötssmör, samt fruktsallad. Efter denna andra frukost åkte vi för att titta på kattungar. Något väldigt väldigt tråkigt som har hänt den här veckan (eller snarare förra) är nämligen att George har försvunnit. Jag älskade den katten och är jätteledsen att han är borta, men utsikten att vi kanske ska skaffa en kattunge är i alla fall en tröst! Och kattungarna som vi tittade på var verkligen helt underbart gulliga!

Eftermiddagen spenderades på gymmet och efter middagen gick jag, Alisha och Andrés och åkte pulka, vilket var väldigt roligt men läskigt för en sådan fegis som mig. Andrés å andra sidan, som åkte pulka för första gången i sitt liv, var väldigt modig, för att inte säga dumdristig. Vi klarade oss i alla fall utan skador även om vi har obehagligt nära att åka rakt in i ett träd vid ett tillfälle.

Andrés och Alisha

Jag och Alisha i en misslyckad actionbild
Nu är det hög tid att avrunda detta megalånga inlägg. Hoppas att allt är bra med er därhemma och att julstämningen börjar infinna sig. Om inte så får ni lite hjälp på traven med de här bilden:


Pussokram!

2 kommentarer:

  1. Isabellamail@hotmail.com11 december 2011 kl. 19:14

    Är det på USA på så sätt att alla har pyntat sina hus übermycket? Funderar på att åka till Kanada som utbytesstudent! Är du nöjd med ditt val? Vet att du bor o engelska delen av Kanada, men är det ändå så att de flesta kan franska och har fått lära sig det i skolan, typ som vi lärt oss engelska?
    Det är verkligen intressant att läsa om ditt år, det finns så få svenska bloggar med utbytesstudenter i Kanada!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Hej, kul att du gillar min blogg! Jag är jättenöjd med mitt val att åka till Kanada - det är lite som USA på vissa sätt men ändå en helt annan upplevelse än om jag skulle ha åkt till USA. När det gäller franskan i den här delen av Kanada så är de flesta väldigt dåliga på franska trots att de har läst det i skolan sedan de lägre klasserna, utan det är engelska som gäller.
    Hoppas att du kommer iväg till Kanada nästa år!
    Kram!

    SvaraRadera