måndag 26 december 2011

Christmas

Hej! Jag hoppas att ni alla har haft en underbar jul!

Tänkte berätta lite om hur min jul på andra sidan Atlanten såg ut. I onsdags utbytte alltså jag, Alisha och Katlin julklappar eftersom de senare på kvällen satte sig på bussen till Vancouver. Jag gav en tröja och ett linne till Kaitlin och hårprodukter, ett nagellack och en bok om svenskar till Alisha. Av min familj fick de bland annat en bok om Uppsala och en skiva med svensk musik. Ett halsband, en ring, fjälderörhängen (yeeey) och ögonskugga är några av de saker jag fick. Vi "öppnade" även våra Christmas stockings, dvs våra julstrumpor, och min var fylld med diverse smått och gott, tex choklad och två par strumpor.


Min "Christmas stocking"


När vi hade öppnat alla paket skjutsade Dori mig till Danis hus. Meagan hade nämligen ordnat en liten julfest, och det var fullt med folk där. Och god mat, såklart... En rolig sak som hände var att vi lekte en julklappslek som gick ut på att stjäla julklappar från varandra, utan att veta vad som fanns inuti dem. Och det var inte vilka julklappar som helst, utan folk hade blivit ombedda att ha med sig en "tacky gift", vilket bäst kan översättas med att de helt enkelt hade letat fram det gräsligaste de kunde hitta hemma. Presenten som jag till slut fick var denna omåttligt smakfulla pryl (som jag inte ens vet vad det är meningen att man ska använda den till...):
...
Festen var i alla fall lyckad och efteråt sov jag över hos Dani. På torsdag morgon hade vi en liten pysselverkstad och gjorde julkort till våra värdfamiljer, innan vi begav oss till gymmet igen (vilket är behövligt i dessa dagar...)

Torsdagskvällen ägnades åt att handla mat, givetvis på Costco. Vi inhandlade ingredienser till lussebullar och äkta svenska julköttbullar (vad nu skillnaden mot vilka andra köttbullar som helst är). På fredagen, efter ännu en sväng till gymmet, blev det alltså till att laga köttbullar för hela slanten!

Om än inte särskilt runda, god blev de i alla fall!

Tyvärr hade jag inte tid att baka några lussebullar, eftersom jag och Dori hade en tid att passa. Efter middagen gick vi nämligen på bio och såg The girl with the dragon tattoo, den amerikanska versionen av Män som hatar kvinnor. Om jag ska recensera filmen måste jag säga att det på det stora hela var ungefär lika bra som den svenska. De var överhuvud taget ganska så lika. Och även om jag tycker att Noomi Rapace var bättre som Lisbeth Salander än Rooney Mara så var ju Daniel Craig inte helt fel i rollen som Mikael Blomkvist. Dessutom var det  kul att scenerna från Hedestad var inspelade i Uppsala. En film helt klart värd att se med andra ord, även om världen hade klarat sig fint med den svenska versionen.

På själva julaftonsmorgonen blev det tidig uppstigning för mig och Dori för att bege oss ut till Purden Ski Resort, en medelstor skidanläggning 45 minuter från Prince George. Sedan väntade skidåkning hela dagen fram tills skidbacken stängde vid halv tre. Vädret var precis lagom kallt, om än mulet, snön var perfekt och det var underbart att stå på ett par skidor igen. En väldigt lyckad dag med andra ord!





Till julaftonsmiddag tillsammans med Dori och alan (Alisha och Kaitlins pappa) blev det en smula svenskt med köttbullar och lingonsylt (skickad hela vägen från Sverige) samt Annas pepparkakor till efterätt. Efter middagen gick vi till kyrkan för julaftonsmässan, som var lite annorlunda än vanligt. Sångerna var mer psalm-lika (tex sjöng vi Stilla Natt), kyrkans barngrupp uppträdde med en gullig liten sång + dans och självklart så läste pastorn Julevangeliet (som var kul att höra på engelska). På det hela taget var det en väldigt trevlig gudstjänst!

Julaftonskvällen spenderades framför tv:n med att försöka leta fram Luftslottet som sprängdes på datorn. Efter att ha sett The girl with the dragon tattoo hade jag nämligen lyckats övertala Dori att stå ut med att läsa lite undertexter och se den sista filmen i trilogin eftersom hon inte hade sett den än. Tyvärr lyckades vi aldrig hitta filmen utan kollade i stället på Mao's last dancer, en underbar film det med (dock är boken ännu bättre). 

Så kom juldagen till slut. Morgonen inleddes med en fruktsmoothie och presentöppning. Av mig fick Dori en väggkalender med bilder från Uppsala, mitt skolfoto från i år samt en spegelram jag gjort i skolan. Detta är vad jag fick, både från Dori och från Sverige:


Ahlgrens Bilar, Marabou och de "Svenska Klassikerna" som Johan plockat ihop var välkomna tillskott till det kanadensiska godiset! Tack så mycket för alla underbara presenter!

Sedan bar det av till Doris syster för brunch tillsammans med deras dotter med familj, samt dotterns mans föräldrar. Allt som allt var vi tio personer där, inklusive treåriga Jude och fyraåriga Isaiah. Till brunchen serverades det pumpavåfflor med äkta lönnsirap, och det var helt ärligt bland det godaste jag någonsin ätit! Mums! Efter att ha kollat på Bilar 2 medan Doris svåger lagade bromsarna på hennes bil åkte vi tillbaka hem och lagade devilled eggs, stuffed mushrooms och ostdip till kvällens julmiddag. 

Julmmiddag hade vi sedan hos Doris äldsta bror och hans fru. Där var även hennes andra bror, hennes pappa (som förresten gav mig ett par fingervantar från Peru, vilket var väldigt gulligt av honom!), tre brorsöner, hennes syster med make, samt några till (bland annat världens gulligaste tvååring). Den här gången var vi ännu fler, jag tror vi var fjorton stycken. Och vilken julmiddag vi hade! Där fanns kalkon, korv, skinka, potatismos, morotsgojs, brysselkål, spenatsallad, broccolisallad, rödbetssallad och inte minst de unkrainska pirogerna! Allt var fantastiskt gott och jag åt såklart alldeles för mycket. Ändå var det ingenting mot var jag åt till efterätt. Eftersom Doris brorson fyllde år hade vi en födelsedagstårta, och någon skar upp en gigantisk bit till mig. Och även om det var en väldigt väldigt god tårta så kändes det som om jag aldrig mer ville äta efter det...


Mmm, yummy! Den kanadensiak julmaten slår helt klart den
svenska. Jag menar, var är janssons frestelse och dopp-i-grytan
mot det här?
Efter middagen kollade vi på bilder från Doris pappas månadslånga kryssning i Mellan- och Sydamerika som han just kommit tillbaka från. När vi till slut drog oss hemåt var vi mätta men belåtna, och kvällen fulländades genom att vi äntligen lyckades hitta och titta på Luftslottet som sprängdes!

Om jag ska sammanfatta julen i Kanada så var den annorlunda men fylld av värme och kärlek. Även om jag saknade min familj och mina vänner, risgrynsgröten, glöggen och pepparkakorna, julgodiset och lussebullarna, julkalendern och Kalle Anka samt att samlas runt granen hela tjocka släkten och öppna paket i timtal så kände jag mig väldigt välkommen och hemma här. Alla Doris släktingar är så himla trevliga och jag hade en fantastisk jul med massor av nya upplevelser! Dessutom fick vi efter många om och men till slut till stånd ett skypesamtal med familjen och kusinerna i morse, och Dori fick äntligen möjligheten att prata med mina föräldrar!

Saknar er som tusan och hoppas att ni hade en fantastisk jul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar