söndag 26 juni 2011

O Canada

Och gissa vem som vann Risk igår?

Jag såklart! Jag menar, är man bäst så är man!

Men nog med skryt nu, i stället ska jag skriva lite om det som den här bloggen egentligen handlar om. Som namnet antyder: mitt år i Kanada! Jag har tidigare varit inne på hur det gick till när jag bestämde mig för att åka och när jag valde vilket land jag ville åka till. Som jag skrev så var jag först ganska inställd på Storbritannien, just för språkets skull - jag älskar brittisk engelska (plus det faktum att jag alltid har velat prova skoluniform). (Jag funderade även på Spanien ett tag, fatta häftigt att lära sig spanska ordentligt liksom. Men jag fegade ur och bestämde mig för ett engelsktalande land i stället. Jag tror att jag kommer att ha stor nytta i framtiden av att kunna engelska helt flytande.)

Storbritannien lockade alltså, men med tanke på att jag faktiskt har bott där förut (vi bodde i Skottland ett år när jag var tre) och att jag har varit där flera gånger tidigare så blev jag mer och med sugen på att testa ett nytt land i stället. Eftersom jag hade läst att engelskan på Nya Zeeland var ganska lik den brittiska så började jag titta på Nya Zeeland i stället. Det fanns många fördelar: lagom klimat, häftig natur, sommarlov i januari (vilket skulle innebära tre sommarlov i rad), skoluniform i vissa skolor, osv. MEN: programavgiften för Nya Zeeland var inte bara dyrast, det skulle även kosta väldigt väldigt mycket att åka tillbaka senare och hälsa på. Och eftersom detta är något jag verkligen vill ha möjlighet till så ratade jag Nya Zeeland.

Liksom många många andra utbytesstudenter var jag ganska sugen på USA - ni vet, gå high school och allt det där som man ser på film. Men jag kände att jag ville göra min egen grej och inte göra som alla andra, och därför började jag i stället titta på grannlandet Kanada. Jag hade hört att i princip alla av STS kanadastudenter hade varit supernöjda med sitt år och jag insåg snabbt att Kanada verkade ha mer eller mindre av allt det som jag ville ha, förutom den brittiska engelskan förstås. Men är det något man kan offra så är det väl den, upplevelsen blir ju ändå densamma. Här är i alla fall en liten lista över saker som jag tyckte (och tycker) verkade väldigt bra med Kanada och som gjorde att jag valde det som mitt blivande värdland:
  • Otroligt häftig och vacker natur (ska se om jag hittar lite fina bilder att visa senare)
  • Ett skolsystem som liknar det amerikanska high school (med föreningar och mycket aktiviteter efter skolan)
  • Lagom långt bort (en ny kontinent men inte så att flygbiljett kostar 20 000 spänn)
  • Kanadensarna verkade vara ett öppet, multikulturellt och allmänt trevligt folk
  • Många skolor kan erbjuda lite annorlunda och roligare ämnen 
  • Dessutom så var programavgiften till Kanada billigast (förutom USA)
Så, nu vet ni lite om varför jag har valt att åka till Kanada, hoppas att ni också tycker att det verkar bra!

För att återgå till verkligheten här och nu så kan jag berätta att mamma just fick mail från tjejen som min familj ska vara värdfamilj åt medan jag är borta. Hon är lika gammal som jag och verkar väldigt trevlig. Jag kommer ju inte att få lära känna henne så väl, men hinner i alla fall träffa henne innan jag åker i och med att hon måste komma hit innan skolan börjar här, dvs minst en vecka innan jag åker. Eftersom det är tänkt att hon ska bo i mitt rum blir det ju lite problematiskt. Men det löser vi då, jag får väl flytta ut ur mitt rum i förtid eller nåt. Det ska hur som helst bli jättekul att få träffa henne!

Nu orkar jag inte skriva mer, och ni orkar säkert inte läsa mer. Ha en bra kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar