måndag 20 februari 2012

Valentine's Day och dubbel sleepover

Hallå!

Först vill jag bara säga glad alla hjärtans dag såhär något i efterskott. Jag sände er därhemma många tankar och massor av kärlek i tisdags!

Liksom de flesta andra traditioner innefattar Valentine's Day godis. På morgonen fick jag ett jättegulligt kort samt choklad (som jag frossade i på engelskan) av Dori och under dagen delades det ut candy & flower grams i skolan (själv fick jag ju då inget). På culinary arts bakade och dekorerade vi kakor, med blandade resultat:

Mina, ehm, mästerverk. De små kakorna gav jag till Alisha
och Kaitlin, och den stora till Dori

Vi gjorde även chokladklubbor, som jag gav till Dani och Sonja

På kvällen hade Shirley ordnat en liten alla hjärtans dag-middag (som tydligen inte alls var en middag utan snarare en fika visade det sig). Därför följde Dani med mig hem efter skolan och vi lagade till den gamla hederliga klassikern quinoa- och spenatsallad samt rice krispie-squares (som vi, i brist på marshmallows, gjorde med choklad i stället). Vid halv sju-tiden skjutsade Dori oss till Shecanas huvudkontor där vi mötte upp med Shirley och Martin, bryggde kaffe och te och dukade fram alla godsaker i väntan på de andra. Jag trodde att många av utbytesstudenterna skulle dyka upp, men i slutändan blev det bara vi fyra samt Luis och Melissa. Ett litet men trevligt gäng med andra ord! Vi åt middag (vår quinoasallad, Luis cesarsallad samt sushi som Shirley sprang iväg och köpte från Wasabi.) Efter det högg vi in på detta:

Minus salladen förstås, den var redan uppäten. Alla rosa
kreationer var Martins mästerverk, och jag kan intyga att de
allihopa smakade fantastiskt gott (våra rice krispie-squares
blev faktiskt förvånansvärt lyckade de med)

Martin, Dani och jag innan de andra kommit

Dani, Shirley och jag
Efter fikat spelade vi spel, drack kaffe (ja, jag har fallit för grupptrycket och börjat dricka kaffe. Vad många här förvånas över är att jag dricker det svart - här är det både socker och mjölk/grädde som gäller...) och åt chips. Så småningom blev det dags för alla att bege sig hemåt, men jag bestämde mig för att följa med Martin och Shirley och gå på bio. På tisdagar har de nämligen halva priset på biografen här i stan. Vi såg filmen Big Miracle, en lagom dramatisk feel good-film om tre valar, ett gäng inuiter, ett par journalister och en greenpeaceaktivist i en liten håla i norra Alaska.

Onsdagen och torsdagen förflöt i stilla mak som vanligt med yoga och Nurture på onsdagen och Young Associates på torsdagen. I onsdags fyllde världens underbaraste Miranda 18 år - pussokram och stort GRATTIS! I skolan avlöser projekten varandra - vi bakade kaffekaka på culinary arts, inledde vårt stop motion-projekt på film & television, hade besök av en årsboksförläggare på journalism och fortsatte våra novellstudier på engelskan. På engelskalektionen i torsdags var vi väldigt få elever där, och vår lärare drog då skönaste kommentaren:
"I don't feel like teaching today, I feel like punishing!"
Sedan lät han oss läsa en novell med löftet om att vi skulle ha ett quiz på just den novellen på måndag, för alla, även de som inte var där i torsdags. Namnet på novellen var Horses of the Night, och vår lärare var väldigt specifik när han talade om att en av frågorna på quizet skulle vara "Vilken färg hade hästen?". Grejen var bara att det inte fanns någon häst i historien, och han instruerade oss noggrant att lämna frågan blank. Allt för att straffa skolkarna som inte var där. Om vi faktiskt har ett quiz på måndag med en sådan fråga återstår att se, men helt klart är i alla fall att han är en fett skön lärare!

I fredags hade vi en så kallad NID (non-instructional day), eller, som det i Sverige heter, studiedag. Detta kändes välbehövligt med tanke på att vi till skillnad från er därhemma inte får något sportlov och det är en månad kvar till spring break. Jag inledde dagen med en banan-jordnötssmör-reese's puffs-havregrynsgröt med en klick naturell grekisk yoghurt. Sedan knallade jag iväg till gymmet, där jag mötte upp med Daniela. Tillsammans försökte vi reda ut dagens planer. Jag och Sonja hade nämligen tänkt träffas för att baka något till måndagens fikaförsäljning för att samla in pengar till Burns Lake, och efter det hade vi tänkt ha en sleepover alla tre. Efter mycket om och men fram och tillbaka slutade det hela med att jag och Sonja träffades för att baka KKMKILP (som vi tyvärr råkade bränna något och jag dessutom skar upp väldigt snett och vint, vilket förmodligen kommer att göra den svårsålda) och sedan åkte Sonja hem och jag blev upphämtad av Dani och hennes värdmamma och vi åkte ut till deras hus i North Nechako.

Efter en mumslig tortelinimiddag åkte jag, Dani och hennes äldsta värdsyster Chelan till närbutiken och köpte glass och godis som vi behövde för vår "girls' night". När vi kom hem gjorde vi ansiktsbehandling och ansitksmask, åt glass och målade sedan naglarna framför Herkules (som jag faktiskt aldrig sett tidigare). En riktigt mysig kväll med andra ord!

Denna lilla tablett, eller vad man nu ska kalla det, hällde vi
kokande vatten över så att den löstes upp...

... och sedan blev det till att sitta såhär i ett par minuter (det
var lite svårt att andas därunder med alla vattenånga, men
det kändes åtminstone uppfriskande och bra efteråt

Chelan, Danis värdmamma, Dani och jag med våra ansikts-
masker (medan Dani och Chelan körde på blåbär
använde jag  anti-agemasken. Trots allt så fyller jag ju 18 om
två dagar...
På lördagen vaknade vi till en pannkaksfrukost (nutella gör sig väldigt bra på pannkakor kan meddela), och sedan kände vi oss så tjocka att vi bestämde oss för att göra ännu ett besök på gymmet. Vi fick skjuts in till stan av den jättesnälla Chelan, och efter 45 minuter och runt 6 km på den elliptiska träningsmaskinen, streching samt diverse bålträning kände vi oss mycket nöjda.  På eftermiddagen hade vi en klipptid bokad (på samma, billiga men relativt bra ställe som förra gången), och jag fick håret toppat och luggen trimmad.

Efter en härlig wokmiddag hemma blev jag sedan upphämtad av Sonja och hennes föräldrar. De hade vunnit biljetter till en hockeymatch och frågat om jag hade lust att följa med. Vilket jag såklart hade. Även om hockey inte är min absoluta favoritsport (slår dock amerikansk fotboll med hästlängder, sorry Amandus) så kan man ju bara inte vara i Kanada i ett år utan att gå till en enda hockeymatch, eller hur? Matchen var mellan två ungdomslag: Spruce Kings från PG och Naiaimo Clippers från Nanaimo på Vancouver Island. Matchen var faktiskt riktigt spännande, och det hettade till ordentligt vid ett par tillfällen (till exempel när en av domarna fick pucken rakt i hakan och det sprutade blod över isen). I halvtid deltog vi i ett lotteri som gick ut på att kasta frisbees ut på isen och försöka träffa mitten (självklart lyckades min ena frisbee inte ens ta sig ut på isen utan vände likt en boomerang och landade i spelarbåset...).

Jag och Sonja på läktaren

Sonja med sin frisbee, innan vi kastade dem 
Spruce Kings i blått/rött och Clippers i vitt/orange



Efter matchen åkte vi hem till Sonja, åt popcorn och kollade på Rush Hour 2. Sjukt rolig film, och man måste ju bara älska Jackie Chan!

I morse (eller rättare sagt, i går morse) väntade tidig uppstigning för att hinna i tid till niogudstjänsten. Jag fick lite dåligt samvete av att släpa upp Sonja så tidigt, men vi hann i alla fall ha en mysig frukost tillsammans innan jag blev upphämtad av Dori och vi åkte till kyrkan.

Eftersom fettisdagen är i antågande (och som av en händelse råkar inträffa på min födelsedag i år) hade jag bestämt mig för att baka semlor idag. På grund av diverse krångel (ingen mandelmassa fanns det att köpa någonstans och jag bara hatar torrjäst - den beter sig då inte som man förväntar sig att den ska göra. Dessutom var jag utestängd från övervåningen i nästan en timme eftersom Alisha höll på att baka något inför min födelsedag...spännande spännande) slutade det hela med att jag nu har en deg på jäsning i kylen och en mandelmassa att sno ihop i morgon. Får väl se hur det går...

Dagens volleybollträning gick helt okej, och efteråt rundade jag, Alisha, Dori och Kaitlin av med lite mer volleyboll på The Y. Jag anmälde mig till deras zumbaklass tillsammans med Dori och Alisha, med start i morgon. Ska bli väldigt roligt!

Jag ägnade sedan hela kvällen åt att baka cupcakes med Kaitlin till morgondagens försäljning. Det tog sin tid, men vackra blev de:

Kommer förmodligen att sälja bättre än mina och Sonjas
brända kokosbrownies...
Eftersom klockan är närmare tre på morgonen känner jag att det börjar bli dags att avrunda detta megainlägg. Trots allt är det ju det sista jag kommer att skriva som barn. På tisdag fyller jag 18 år (hjälp, vart tog tiden vägen?), och hur konstigt det än känns att jag om mindre än ett dygn kommer att vara myndig och vuxen (vad det nu innebär), så är det lika oundvikligt som tiden själv. Och denna födelsedag kommer ju inte att bli som någon av mina tidigare (för första gången i mitt liv kommer jag till exempel att behöva gå till skolan på min födelsedag), utan i ett annat land med andra människor. Det är vid sådana här tillfällen som saknaden av min familj och mina vänner känns lite extra, och ni ska veta att jag tänker på er ofta! Men jag har det hur bra som helst här och om det gick skulle jag sakta ner tiden för att få de här lite dryga fyra månaderna som är kvar innan jag kommer hem att räcka lite längre!

Godnatt Kanada, godmorgon Sverige!

Puss!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar