tisdag 28 februari 2012

Skidåkning och två restaurangbesök

Hej igen!

Dags för en liten rapport på helgens händelser. I fredags hade skolan anordnat en skidutflykt till Purden för alla i grade 8 plus vi utbytesstudenter. Jag hade försökt övertala Dani och Kai att haka på, men i slutändan blev det bara jag, Timothy (Tyskland) och Stefanie (Schweiz) som åkte. Vi hade i alla fall en riktigt trevlig dag tillsammans, trots alla överexalterade åttor, ihärdigt snöande (och inga skidglasögon) och att den ena stolsliften var avstängd. Denna gången blev det inte snowboarding utan skidåkning för min del eftersom jag kunde låna Doris utrustning och på det viset spara lite pengar. Här kommer några bilder från dagen:

Stefanie

Stefanie och Tim i liften


Självporträtt...

Trött tjej?
I början av dagen lyckades jag och Stefanie tappa bort Timothy medan han var och hämtade ut sina hyrskidor. Efter ett par åk fick vi dock fatt på honom och efter det åkte vi tillsammans alla tre resten av dagen. Lunch åt vi i värmestugan som vanligt, fast denna gången blev det förstås ingen tårta. En annan skillnad mot förra gången var också att jag klarade mig hela dagen utan att ramla en enda gång, mot förra gångens hundratals fall. Men så är det ju ganska mycket lättare att åka skidor än snowboard också, åtminstone är det det för mig.

Hur som helst var det trötta och hungriga men nöjda som vi lämnade backen när liften stängde vid halv fyra. Då hade det ju varit najs om bussen hade varit där för att hämta upp oss. Men icke sa nicke, vi fick vänta i över en timma på att bussen skulle dyka upp. Anledningen till förseningen var snöovädret - bussarna hade varit tvungna att stanna och sätta på kedjor på däcken för att kunna köra uppför berget. Sedan var vi också tvungna att stanna när vi kom ner och ta av kedjorna, vilket innebar att hemresan tog en evinnerlig tid. Dessutom var jag tvungen att vänta på skolan i nära en halvtimme innan Dori kunde komma och hämta upp mig. När jag till slut kom hem var jag utsvulten och utmattad, men efter en god middag åkte jag och Dori till Costco och handlade mat. Sedan gjorde vi seven layer dip och kröp ner i soffan framför filmen Coco före Chanel. Det blev alltså en riktigt mysig kväll till slut efter en härlig dag i skidbacken.

Lördagsbrunchen bestod denna vecka av fruktsallad och en wrap med resterna från gårdagens seven layer dip. Mums! Eftermiddagen spenderades på gymmet och på kvällen gick vi ut och åt min födelsedagsmiddag på Boston Pizza. Jag åt en väldigt god sju-sorters-ost-ravioli med köttfärssås, men det var ändå ingenting mot efterätten vi beställde in: smores-pizza. Ja, det var exakt vad ni tror att det var: kex, marshmallows och choklad på en pizzadeg, och dessutom en klick glass på det. Smakade helt fantastiskt!

Smorespizzan

Suddig bild av mig och Kaitlin

Alisha och Dori

Efter middagen hade jag och Alisha planerat att gå och bowla med resten av gänget. Eftersom inte alla kunde komma beslutade vi oss för en fika på Starbucks i stället, vilket var riktigt trevligt det med. Efter någon dryg timme sådär spårade vi lite och började färglägga i målarböckerna som fanns i "kids fun box"...



Having fun

Hahaha...

(Vid ett bord en bit bort från oss satt ett par och spelade Alfapet hela tiden vi var där. Snacka om gullig dejt!)

Vi stannade tills Starbucks stängde klockan 10. När vi kom hem hade sedan jag och Alisha ett litet deep talk, och kvällen rundades upp med frossande i choklad framför tv:n. Jag jobbar mig sakta men säker igenom all choklad jag fick i julas!

I går gick vi till den tidiga gudstjänsten i kyrkan, dvs klockan 9. I början på den andra gudstjänsten blev Alisha döpt. I vår kyrka här har de nämligen en tradition av att inte bara döpas som liten, utan även senare i livet när det är helt och hållet ens eget val. Och dopet går inte riktigt till på samma sätt som våra stillsamma droppa-vatten-på-någons-huvud, nej utan det är ner med hela kroppen i ett badkar som gäller, hålla för näsan medan prästen, iklädd badshorts, sänker ner en under vattnet. Det var i alla fall häftigt att uppleva Alishas dop. Tyvärr har jag ingen bild eftersom de bilder jag tog var med Doris kamera.

Eftermiddagen ägnades åt lite allt möjligt smått och gott och på kvällen hade vi volleybollträning. Vi har fått en ny assisterande coach som verkar riktigt bra, och träningen gick på det hela taget hyffsat. Efteråt åkte vi till gymmet som vanligt och jag spenderade en timme i gympasalen med att träna på min serv. Som fortfarande är långt ifrån bra, faktiskt inte ens okej. Men det är bara att kämpa på, jag vet att jag kommer att få till den förr eller senare.

Idag är det måndag, jag var trött och skoldagen förflöt långsamt. På film & television gjorde vi ett litet mini-stopmotionprojekt med modellera. Ska se om jag kan få tag i den och ladda upp här på bloggen. Hur som helst, på kvällen tog Sonjas föräldrar med mig ut på middag för att fira min födelsedag, vilket var otroligt gulligt och omtänksamt av dem! Vi gick till en japansk restaurang, Shogun, och åt teppanyaki, dvs grillad/flamberad mat som kocken tillagar på borde rakt framför en. Det var en häftig upplevelse, maten var fantastiskt god, och Sonja och hennes föräldrar var riktigt trevligt sällskap. Vi rundade upp kvällen med en kaffe på Timmys, och även om jag inte vann något den här gången heller så var det en perfekt kväll för mig. De till och med sjöng Happy birthday to you och gav mig en gratis efterätt på restaurangen eftersom det var min födelsedag. Även om jag inte riktigt gillade att kocken trodde att jag fyllde 16... Haha!





Det var allt för denna gången. Hoppas att allt är bra med er därhemma! Pussokram!

Ps. Hörde idag om de kungliga nyheterna från Sverige om lilla Estelle. Grattis kronprinsessan Victoria och prins Daniel!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar