onsdag 20 juni 2012

Everything Comes to an End: Last Day of School

Hej

Igår var det den sista vanliga skoldagen för läsåret (vilket givetvis innebar den sista dagen i high school för många av mina vänner och den sista dagen på Duchess för mig). Dagen började som vilken skoldag som helst - jag steg upp, käkade frukost och gjorde mig i ordning. Dori skjutsade mig till skolan, men redan när vi rullade in på parkeringsplatsen märktes det att det inte var vilken vanligt dag som helst, utan att det var "grad prank day". Överallt, både på lärarnas och elevernas parkeringplats, stod bilar parkerade huller om buller och helt på sniskan. En bil blockerade till och med helt ingången till lärarnas parkering.





Inne i skolan var det mesta precis som vanligt, med undantag att Jareds skåp som är precis bredvid mitt och Sonjas redan var fullproppat med klockor från klassrummen:



Jag och Dani gick till vår första lektion för dagen, culinary arts, där vi lagade fruktpizza.



Journalism var det ingen som brydde sig om att gå till, utan vi ägnade i stället lektionen bland annat åt att pimpa diverse lärares bilar ute på parkeringplatsen. Eller snarare, de andra pimpade bilar medan jag dokumenterade det hela.




Virginia och Sam dekorerar vad som senare visade sig vara  Jenns bil och
 inte en lärares... Ooops!

Här ger de sig på skylten vid infarten till skolan

Något av en glitterfajt bröt ut när de tog itu med rektorns bil


Så här fin var rektorns bil när vi var klara med den
Några andra grad pranks som man kunde se runt om i skolan var dessa: 

Så här såg fönstret i ett av skolans klassrum ut. Sent på söndagskvällen hade
 folk varit där och skrivit på fönstren och så. Tydligen hade det varit en massa
vakter och till och med polis där, så jag är rätt glad att jag inte gick dit...



Ett par tjejer hade ställt i ordning ett "dagen efter/party"-rum i övervåningen på skolans bibliotek. 


Sedan blev det ju då lunchdags. En stund innan klockan ringde började the canyon fyllas upp av elever, främst grade 12s (med stora sopsäcker i händerna), samt en del lärare och admin-folk. Detta är vad som hände precis när klockan ringde ut för lunch:

Innan det ringde ut, folk gör sig redo...

Någon hade tagit med sig en fjärrstyrd heliumballong i form av en haj...
Och där ringer klockan ut!

När resten av skolans elever väl hunnit ta sig ut i the canyon utbröt t.umult
Tyckte rätt synd om städarna som måste ta hand om röran efteråt...
När kaoset väl lagt sig gick jag och Dani för att äta tårta med de andra utbytesttudenterna och vår studievägledare. Från att i början av läsåret varit över tjugo utbytesstudenter var vi nu nere i fyra: jag, Dani, Timothy och Stefanie (Kai var som sagt bortrest men är tillbaka i stan nu). 

Tårtan de hade fixat för oss (som för övrigt vad väldigt god).

Efter lunch var det dags för vår sista engelskalektion. Vi gjorde absolut ingenting, förutom att prata strunt och spela pictionary med litteraturtermer. Lättare sagt än gjort att rita saker som rethorical question, dynamic character, objective point of view eller foil... Men tjejlaget vann i alla fall över killarna. Ha!

Efter engelskan hade jag håltimme som vanligt, och jag ägnade den åt att prata med folk och få fler signaturer på min flagga.



Trots att det borde ha känts konstigt kändes det precis som vilken annan dag som helst när klockan så småningom ringde ut för dagen. Jag, Dani och Sonja stannade en stund och snackade med folk, men sedan började de köra ut alla elever från skolan så vi tömde våra skåp, stängde och låste dem och lämnade sedan byggnaden. Nu var det ju inte sista gången jag var på Duchess eftersom jag har mitt engelskaslutprov nästa måndag, men det vare ju trots allt den sista vanliga skoldagen och rätt sorgligt var det allt. 


Jag och Dani bestämde oss för att gå ner till Prince Georges besökscentrum (att Prince George ens har ett besökscemtrum är ju något av ett skämt) för att leta efter lite souvenirer. Det blev ett antal gratisbroshyrer och några vykort innan vi promenerade hem till mig. Vi chillade en stund och sedan skjutsade Dori oss ner till Second Cup där vi mötte upp med Shirley och Martin för en fika. Eftersom Dani åker till Vancouver på lördag och sedan hem var det sista gången hon kunde träffa Shirley, och vi hade gjort en avskedspresent som vi gav henne för att säga tack för allt hon gjort för oss under det här året. 


Dagen avslutades med att jag, Dori och Alisha åkte ut till stranden för att städa upp och förbereda för festen/övernattningen vi ska ha där på torsdag. Vi stannade till hos Doris pappa och hämtade upp deras kanot (det krävdes en hel del samarbete för att få upp kanoten på biltaket och en hel del knutar och knopar för att fästa fast den). Sedan körde vi en halvtimme i regnet till stranden, där vi rensade ogräs, städade dasset, satte upp studsmattan mm. Det regnade oavbrutet och vid tiotiden var vi helt genomblöta och bestämde oss för att ge upp för dagen. (Lyckligtvis var vädret riktigt bra idag så förhoppningsvis slipper vi regn på torsdag) och åkte hem.

Hare gött!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar