måndag 18 juni 2012

En springtur i åska och en hundpromenad mitt i natten

Hej!

Fredagen var vår nästa sista skoldag och den ägnade jag åt följande. På culinary arts avslutade vi våra portfolios (där vi samlat recept och bilder på maten vi lagat under terminen), något som involverade limstift, "fun scissors", färgglada papper och fotografier. Block 2 var som vanligt journalism, och där arbetade jag med att avsluta uppslaget om utbytesstudenter till årsboken. Som tur var blev jag klar i tid, och nu återstår bara att betala för min årsbok också så att jag kan få den skickad till mig i höst.

Kortblocket innan lunch var utbytt mot skåpstädning, och jag tömde helt mitt skåp i franskakorridoren och städade även ut de flesta papper, mappar, plastpåsar osv från mitt och Sonjas skåp. Allt detta tog ju inte särskilt lång tid, så när jag var färdig tog jag min flagga och en penna och gick runt och fick folk att signera min flagga. När klockan väl ringde ut för lunch begav jag, Dani, Sonja och Robin (Kai är på en fyra-dagars paddlingstur med sin värdpappa från fre-må så han missar de två sista skoldagarna helt) ner till culinary arts-rummet och käkade rester från gårdagens quinoasallad och lax. Alisha joinade oss också efter en stund.

"Hey Alisha"

Kom igen Sonja, är ett leende för mycket begärt?
Efter lunch hade vi engelska, och lektionen ägnades till största delen åt att snacka fotboll. Sverige höll nämligen precis på att spela mot England i fotbolls-EM, och min lärare och ett par av mina klasskamrater hejade på England. Det stod till en början 1-0 till England, men sedan gjorde Sverige mål, och jag njöt i fulla drag och höll tummarna för att Sverige skulle vinna. Inte för att jag bryr mig ett dugg om fotboll utan bara för att det skulle få tyst på dessa fotbollsfanater... Tyvärr slutade ju väl matchen 3-2 till England och Sverige åkte ur EM, men det var åtminstone kul så länge det varade.

Jag gick en halvtimme tidigare från engelskan och mötte upp med Daniela ute i korridoren. Sedan promenerade vi bort till PGSS för att titta på Martinsdansuppträdande. Han har nämligen varit i en dansklass den här terminen och de hade sin avslutningsuppvisning med olika sorters dans från hiphop till modern till cha cha. Vi hittade Melissa, Luca och Marvin i trängseln och satte oss tillsammans med dem. Martin gjorde bra ifrån sig, och det var några stycken i hans klass som var riktigt riktigt duktiga, så det var helt klart en sevärd föreställning. En rolig sak som hände var att de fick publiken att dansa också. När vi kom in hade alla fått två självlysande armband, och det blev en häftig effekt när de sedan släckte ner hela salen och fick alla i publiken att dansa tillsammans.

Jag snappade åt mig några extra armband och gjorde mig en liten
självlysande regnbåge.
Efter föreställningen följde jag och Dani med Martin backstage, där det fanns enorma mängder mat för dansarna som behövde ätas upp. Chips, seven layer dip, oreos, chokladdoppade jordgubbar och blåbär, costcokakor, m&m:s, frukt, grönsaker... Och ni vet ju hur jag är när det gäller gratis mat. Mer säger jag inte.

Efter att vi följt med Dani, Marvin och Luca till busshållplatsen visade Martin mig runt inne i PGSS, och sedan gick vi tillsammans hem till mig, Han fortsatte till sin värdbrors hus, och jag gick hem och vilade en stund innan Dori kom hem från jobbet och vi fyra gick ut för att käka middag. Vi gick till Mai Thai, och jag och Alisha delade på en mumsig förrättstallrik samt en wok med nudlar. Mycket gott, älskar thaimat! Medan vi väntade på vår mat tittade vi på ytterligare ett par utbytesstudentsprofiler, en italiensk och en finländsk tjej, båda 95:or. De verkade båda väldigt bra, men det lutar nog åt den finska tjejen. 

Resten av fredagskvällen spenderade både jag, Alisha och Kaitlin hemma. Vi tittade på filmen The Other Boleyn Girl som var väldigt bra. Sedan gick vi och la oss eftersom jag och Kaitlin skulle upp och servera frukost på St Vincent de Paul klockan åtta på lördagsmorgonen. Jag har haft väldigt mycket att göra hela veckan och inte fått tillräckligt med sömn, så det var tufft att stiga upp när klockan ringde klockan sju. Men när vi väl var där och började jobba var det lika kul som senast jag var där. Den här gången satte de mig och Kaitlin att rosta bröd och bre smör. De har en väldigt cool brödrostmaskin där man stoppar in brödskivor och de kommer ut rostade på löpande band. Denna syssla tog oss väl någon halvtimma sådär, och när gästerna väl började anlända fick jag uppgiften att servera socker och smör till deras havregrynsgröt. Liksom senast kom de allra flesta gästerna under den första timmen, så mellan tio och elva hade vi sedan inte så jättemycket att göra. Jag pratade lite med Alexis från Duchess som deltog i utbytet med tyskarna och frågade hur hon haft det i Tyskland (de kom hem  från därifrån för någon månad sedan). Min leadershiplärare som bytt till Kelly Road (eller om det var College Heights) halvvägs in på den här terminen var också där, så jag fick chansen att prata lite med honom också medan jag torkade disk. 

Sista halvtimmen ägnades åt att diska och städa upp sedan alla gästerna gått, och vid halv tolvtiden var vi klara och begav oss hemåt till fots. Efter att ha ätit lunch åkte jag och Dori bort till Sarahs hus och lämnade tillbaka hennes ryggsäckar, sovsäckar och liggunderlag som hon lånat ut till oss för vår vandring. Sedan åkte vi till Coscto och handlade mat.

När vi kom hem hade mörka moln börjat dra ihop sig på himlen, men jag bestämde mig för att trotsa vädret och ge mig ut på en löptur. Självklart började regnet ösa ner redan innan jag hunnit nerför gatan, och jag insåg det osmarta i mitt val av en vit t-shirt... Trots regn, åska, blixt och dunder fortsatte jag min springtur, och var väl ute i en 45 minuter kanske. Efter en stund upphörde lyckligtvis regnet och när jag väl kom hem var jag i princip torr igen. 

Senare på kvällen åkte jag och Alisha till Trishas graduation party. Vädret hade klarnat upp och vi satt ute vid brasan och grillade marshmallows. När det lite senare började regna igen sökte vi skydd i hennes garage. Det var ett femtontal andra personer där, bland andra Jennifer, Sonja och Robin. Vi käkade pizza och senare även tårta och hade på det hela taget en väldigt trevlig kväll.

Den specialdesignade tårtan i Duchess färger gult och svart

Jag var väldigt trött, så jag och Aisha beslöt att åka hem vid ettiden på natten. När vi väl kom hem hade vi dock återfått vår energi och begav oss ut på en promenad/joggintur med Alaska ner till hundparken vid skolan. Vi pratade om vad vi ska göra för grad prank. Här är det nämligen tradition att 
avgångsklassen sista skoldagen gör något slags bus på lärarna eller skolan. Vad vi kom fram till, och var resten av avgångsklassen har planerat för i morgon får ni veta senare. Jag lovar att dokumentera allt.

I och med vår lilla promenad blev det sen sänggång och när jag vaknade i morse för att gå till kyrkan var jag om möjligt ännu tröttare än i går morse. Jag tog mig hur som helst ur sängen och körde en Alisha och gjorde mig en spenat- och fruktsmoothie med havregryn till frukost, som jag drack medan jag promenerade ner till kyrkan i regnet. Gudstjänsten var på temat pappor eftersom det är fars dag idag här i Kanada (Grattis till dig pappa trots att det inte är fars dag i Sverige än på ett tag). Jag pratade med Noah, med Doris syster och att par andra personer och insåg att jag bara har en söndag, och alltså bara ett kyrkobesök, kvar innan jag åker hem. Hur sjukt är inte det?

Efter en avocado- och mangosallad till lunch sitter jag nu här och smuttar på en hemmagjord frappuchino medan Alisha pluggar BC First Nations och Dori sätter upp fotoramar på väggen. Ikväll åker Alisha och Kaitlin över till sin pappa igen, och Dori ska jobba så jag blir ensam hemma. Tiden tänkte jag ta tillvara på och packa ihop lite vinterkläder och annat som jag inte behöver längre i en kartong som jag kan gå ner till Parkwood med nästa vecka och skicka hem.

Det är skrämmande hur fort tiden går just nu. Det känns fortfarande overkligt att jag kommer att vara hemma igen om mindre än två veckor. Även om det kommer att bli väldigt svårt att lämna allt och alla här ska ni veta att jag längtar efter er och ser väldigt mycket fram emot att komma hem igen!

Kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar