tisdag 3 juli 2012

Sista tiden i Kanada, del 2


Hallå igen!

Fortsätter väl min lilla redogörelse då. Fredagen, min näst sista fredag i Kanada, ägnades mestadels åt att packa upp alla saker som vi haft med oss till stranden, diska osv samt att ta en dusch. Sent på eftermiddagen åkte jag och Alisha över till Danis hus. Fredagen var nämligen hennes sista kväll i Prince George och hon hade bjudit in några kompisar för en liten avskedsfest. Förutom mig och Alisha var även Jasmin, Sonja, Robin, Kai, Martin och Melissa där. Vi åt pizza och grönsaker och hembakta citron-vallmofrömuffins och mint-chokladkakor. Sedan bestämde vi oss för att bli tolv år igen och leka med en ”slip&slide” i Danis trädgård. Blött blev det men vi hade åtminstonde väldigt kul! Här har ni bildbeviset:

Jasmine, Dani och Melissa



Dani och Jasmine

Senare lagade Dani och Melissa till en sydamerikans specialitet som vi fick smaka. Det var salt, friterad banan (dock inte en vanlig banan utan en sort som inte är söt) och jösses så gott det var! De andra åkte sedan hem runt åttatiden men jag och Martin stannade kvar och sov över. Vi började kolla på en film men jag och Dani var alldeles för trötta och beslöt att gå och lägga oss i stället. På lördagsmorgonen steg vi upp runt åtta och käkade frukost och begav oss sedan iväg till flygplatsen tillsammans med Danis värdföräldrar. Hennes värdsystrar Chelan och Meagan följde inte med eftersom de skulle möta upp med henna i Vancouver, där hon spenderade den kommande veckan tillsammans med sin faster från New York.

Sonja, Bryn och NoeLani gjorde oss sällskap på flygplatsen. Stämningen under den knappa timme som vi väntade tillsammans med Dani var tryckt och dämpad. När det till slut blev dags för Dani att gå igenom säkerhetskontrollen blev det många långa kramar och en hel del tårar. Precis som jag förutsett var det svårt och jobbigt att säga hejdå. Dani har kommit att betyda jättemycket för mig under det här året och jag har ingen aning om när vi kommer att ses igen nästa gång. Jag kommer att sakna henne jättemycket, det är ett som är säkert.

På eftermiddagen följde jag med Dori till Costco en sista gång. Den här gången hade de ett stort antal provsmakningar, så jag var nöjd med andra ord. Jag började även så smått att plocka fram och sortera alla mina kläder och prylar för att undelätta nästkommande veckas packning. Senare tog Dori med mig för att spela tennis, något som jag aldrig provat förut. Trots att jag hade stora problem med att slå tennisbollen rakt – den hade ner en tendens att flyga uppåt – var det väldigt kul att prova på och något jag definitivt kan tänka mig att göra igen.

På kvällen åkte jag och Alisha till Sams hus eftersom hans mamma hade orndat en liten barbeque för Kai. Vi stannade bara en kort stund eftersom vi var tvungna att gå vidare till nästa barbeque. Denna var anordnad av folk från kyrkan för alla grads, dvs Alisha, jag och en tre fyra personer till. Där serverades hamburgare, hot dogs och sallad, samt en väldans god ”brownie-blueberry trifle” till efterätt.

Alisha skjutsade mig hem och jag chillade en stund innan hon hämtade upp mig igen och vi åkte över till hennes pappas hus. Vi pluggade lite engelska inför vårt provincial exam på måndagen och jag sov över där.
På söndagen hade vi kids church som vanligt, men det var inte en helt vanligt dag. Under gudstjänsten kallades alla grads upp på scenen och vi fick motta varsin present (en bibel och ett gratulationskort). På nedervåningen under andra gudstjänsten hade de ordnat en liten avslutning för mig och Noah eftersom det var vår sista dag. Vi åt cupcakes och alla barnen signerade kort åt oss, hur gulligt som helst!

Efter kyrkan skjutsade Dori mig ut till Albas hus lååååångt ute på landet. Alba åkte nämligen hem på måndagen och hade ordnat en lite get-together för några av sina vänner. Martin kom också plus några personer från Albas skola, och vi chillade mest ute i solen och Alba signerade min flagga.

Jag och Alba framför hennes hus
 Sedan hämtade Dori upp mig och Martin och skjutsade oss till vårt nästa event på dagordningen: avskedsbarbeque hos Kai. Kais värdmamma lagar fantastiskt god mat, och trevligt sällskap (Sonja, Robin, Kai och Martin samt Kais värdfamilj och släktingar och vänner till dem) på det och kvällen var gjord. När tallrikarna var renskrapade bestämde vi oss för att titta på Project X, men eftersom jag inte sovit ordentligt på säkert två veckor småslumrade jag mig igenom filmen. Efteråt fick jag skjuts hem av Sonja och gick raka vägen till sängs.

Tårtan Kais värdföräldrar hade fixat

Fortsättning följer…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar