onsdag 4 juli 2012

Sista tiden i Kanada, del 3


Hej igen

På måndagen den 25 gick jag till skolan för allra sista gången, för att skriva mitt English 12 provincial exam. Provet var tre timmar långt och bestod av tre sektioner med flersvarsfrågor samt en kort och två långa uppsatser. Tack och lov fick vi skriva hela provet på datorn, vilket gjorde det ungefär tusen gånger lättare, och snabbare. Jag var klar med gott och väl tio minuter till godo och jag tror att jag gjorde hyfsat ifrån mig. Efter provet åkte jag, Alisha och Maya till Mayas hus för att planera vår campingtrip. Maya flyttade nyligen hemifrån och bor tillsammans med sin pojkvän i en jättemysig källarvåning fem minuter med bil från skolan. Vi skrev ihop en lista på vad vi måste ha med oss, planerade våra måltider osv, och sedan skjutsade Maya oss hem.

På måndagskvällen lagade jag middag, och den här gången blev det den oslagbara klassikern flygande Jakob. Mmmmums! Särskilt Alisha verkade också tycka att det var gott, även om min kära värdfamilj är förundrad över hur ofta jag använder banan i min matlagning. Antar att det är en svensk grej…
Hur som helst, efter middagen hämtade Sonja upp mig och vi åkte till hennes hus för en andra middag och ”tapioca pudding” till efterätt. Sonja åkte nämligen till Tyskland på onsdagen, och eftersom jag skulle åke och campa var detta sista gången jag skulle träffa henne. Efter middagen satt vi och pratade en stund i hennes rum och sedan började vi kolla på filmen Flickan från Ovan, som var väldigt hemsk och rätt skum men ändå bra. Tyvärr hann vi inte tita klart eftersom Sonja var tvungen att gå och lägga sig tidigt, så hon skjutsade mig hem runt tiotiden. Det blev ännu ett jobbigt farväl – varje gång vi kramades och sa hejdå så började samtalet på nytt och så höll vi väl på i säkert tjugo minuter. Men till sista var hon i alla fall tvungen att gå, och hon gav mig ett jättegulligt brev innan hon åkte.

På tisdagsförmiddagen gav jag mig ut på en kortare löptur och insåg att formen är ungefär så långt ifrån på topp som den kan komma. Vilket inte bådar gott för min annalkande triathlon… Menmen, jag får väl ta det som det kommer helt enkelt. Hur som helst, resten av dagen ägnades åt att packa och förebereda för vår campingtur. Maya hämtade upp oss och alla våra saker och vi åkte vidare till hennes mammas hus för att hämta upp grillen, lite mat, ved och annat. Efter noga planerande och mycket lirkande lyckades vi pressa in alltsammans i Mayas lilla bil, och sedan gav vi oss iväg ut mot Vivian Lake. Det var bara en knapp halvtimmes biltur ditut, och när vi kom dit satte vi upp tältet och tog sedan itu med att laga middag. På menyn stod tacos.

Så här full var bilen på väg ut till campingplatsen
Självklart lyckades vi glömma konservöppnaren hemma, så Maya tog till
drastiska åtgärder
Inne i tältet

Resten av kvällen liksom i princip hela nästkommande dag spenderade vi i våra campingstolar kring brasan. Värdet var kallt och ruggigt och att bara sitta där och mysa och prata om allt mellan himmel och jord var mer än tillräckligt för oss. Natten var lite kylig, särskilt då jag lyckats packa ner en sovsäck vars dragkejda inte gick att stänga, men när vi vaknade på morgonen lagade vi till en riktig brakfrukost:



I princip det enda vi gjorde under onsdagen som är värt att nämna är att vi tog en halvtimmes promenad runt området. Jag och Alisha fick möjlighet att checka av ännu en sak på vår att-göra-lista: klättra upp i ett stort träd. Lunchen bestod av cesarsallad och middagen hoppade vi över helt eftersom vi hade så sjukt mycket snacks. Kanske inte det bästa ur en hälsosynpunkt, men vadå, är man och campar så är man. Senare på kvällen dök Kaitlin och Dori upp, typiskt nog just när jag och Alisha var ute på e tiominuters joggingtur. Dori hann åka hem igen innan vi kom tillbaka, men Kaitlin stannade över natten. Vi hade tänkt gå och bada mitt i natten men eftersom vi sett ett oroväckande högt antal blodiglar i vattnet tidigare under dagen kändes det inte särskilt lockande så vi ställde in de planerna.








På torsdagsmorgonen lagade Alisha en honungs- och vitlöksbagel med smält ost över brasan åt mig, och det smakade underbart gott. Efter frukosten diskade vi våra tallrikar, tog ner tältet och packade ihop alla våra saker. Det blev extra trångt i och med att vi nu hade ytterligare en person i bilen och färden hem var allt annat än bekväm. Väl hemma bestämde jag, Alisha och Kaitlin oss för att ta ett bad tillsammans i badkaret. Lite trångt blev det även där, och vi blev mycket besvikna när det visade sig att bastun inte fungerade. Bastu eller ej, efter en välbehövlig dusch ägnade jag resten av eftermiddagen åt att packa upp alla våra campingsaker. Efter middagen kom Bryn över, och på ren impuls bestämde vi oss för att köra till Arby’s (en snabbmatskedja á la McDonalds) och, iklädda superlöjliga outfits, köpa deras ”curly fries”:



Curly fries!

När vi kom hem chillade vi på mitt rum en stund. Bryn och Alisha målade mina tånaglar väldigt kreativt och jag gjorde en fiskbensfläta i Bryns hår. Sedan åkte Bryn hem och jag och Alisha började titta på filmen 300, som är en av hennes absoluta favoritfilmer. Den var visserligen bra, men de senaste dagarnas sömnbrist började kännas i kroppen och vi somnade båda två i soffan bara någon halvtimme in i filmen. När jag vaknade var det tio minuter kvar, och snopet begav jag mig ner på nedervåningen för att sova i min egen säng resten av natten.

To be continued…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar